Bryggerigiganten Carlsberg klarede ikke de tre første måneder så godt, som markedet havde forventet. Men selv fastholder koncernen forventningerne til hele 2012.
Carlsberg kom ud af første kvartal med et overskud før skat på 59 millioner kroner - det er næsten 300 millioner mindre end kvartalet året før.
- I det traditionelt lille første kvartal leverede gruppen fortsat solid vækst og solide resultater i Nord- og Vesteuropa og Asien, siger koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen i en kommentar til regnskabet.
- Resultatet var som planlagt, og vi er godt på vej til at indfri forventningerne for 2012, lyder det fra koncernchefen.
Nettoomsætningen steg en anelse til 12,9 milliarder kroner - en fremgang på 346 millioner.
At indtjeningen alligevel raslede ned, skyldes blandt andet, at indtjeningen i Østeuropa skrumpede. Her solgte man 22 procent mindre øl, og kvartalet endte med et salg på 9,3 millioner hektoliter.
Nettoomsætningen i Østeuropa faldt med 13 procent til 3,5 milliarder kroner - og resultat af primær drift blev næsten halveret til 490 millioner kroner.
Carlsberg er sponsor ved EM i fodbold i Ukraine og Polen i juni. Og her håber bryggeriet, at øl-salget stiger, efter det i årets tre første måneder led under økonomisk afmatning og dårligt vejr.
I Nord- og Vesteuropa var omsætningen til gengæld bedre end ventet. Den kom op på 7,5 milliarder kroner mod 7,3 milliarder kroner i første kvartal 2011.
- Samlet set var ølmarkederne i Nord- og Vesteuropa flade i første kvartal. Som følge af, at salget op til påske lå tidligere i år, var der en svag vækst på markederne i den nordlige del af regionen, skriver bryggeriet i regnskabet.
Salget af øl steg med fem procent til 9,9 millioner hektoliter.
- Væksten var bredt funderet, og især de nordiske markeder (undtagen Danmark), Polen, Baltikum, Storbritannien og Italien var væsentlige bidragydere, oplyser bryggerikoncernen.