Aldi i Danmark satser nu stort på at vende år med et gennemsnitligt tab på 600.000 kroner om dagen. Det skriver Fødevarewatch.
Aldi har sat fokus på parametre, som skal bringe den tyske discountkæde ind i krigen om det danske discountmarked.
De fem fokusområder, hvor Aldi skal vinde slaget, er friske varer, flot og indbydende butiksindretning, spændende spotvarer, en klar formidling om lav pris og høj kvalitet og en "vinderkultur, der inspirerer og motiverer".
- Aldi har i Danmark ikke tidligere i samme omfang investeret i organisationen, i varerne, i logistik og i de eksisterende butikker. Der er blevet investeret i at bygge nogle ganske få nye butikker, men nu er der givet grønt lys til at investere i Danmark for at skabe en overskudsgivende forretning, siger Finn Tang til Fødevarewatch.
Lukkede 40 butikker
Topchef Finn Tang har fået bevilliget et trecifret millionbeløb til at lukke det hul, som de seneste syv år har betydet tab i de 182 danske butikker på 1,5 milliarder kroner. Det svarer til knap 600.000 kroner om dagen.
Som en del af processen lukkede Aldi i 2017 og 2018 40 af sine dårligst kørende butikker i Danmark. De resterende 182 butikker er blevet ændret og fremstår i dag mere tidssvarende.
Samtidig er der på hovedkontoret i Albertslund blevet forstærket fra 50 til 100 ansatte. Og der vil komme flere til:
- Der vil stadig komme et mindre antal til, men vi vil gerne stadig være en slank organisation. Tidligere var den dog alt for slank til, at man kunne drive den virksomhed, der er påkrævet i dag, siger Finn Tang til FødevareWatch.