Fra 1. marts næste år kan du være sikker på, hvor mange megabit du får for pengene, hvis du har en bredbåndsforbindelse.
Teleselskaberne må nemlig ikke længere skjule den reelle hastighed for forbrugerne gennem smart markedsføring.
Telebranchen har indgået en aftale med forbrugerombudsmand Henrik Øe, som forpligter selskaberne til at oplyse forbrugerne sort på hvidt om, hvor hurtig en bredbåndsforbindelse de får for pengene.
Det sker, efter branchen har fået kritik for vildledende markedsføring.
- Jeg er meget tilfreds med resultatet af forhandlingerne, siger Henrik Øe i en pressemeddelelse.
Ifølge forbrugerombudsmanden var tiden løbet fra de eksisterende retningslinjer. De tillod blandt andet brug af "nominelle hastigheder", som forbrugerne aldrig kunne nå op på, fordi en del af kapaciteten gik til at levere signalet.
Hos bredbåndsselskabet Waoo er administrerende direktør Anders Christjansen tilfreds med, at der nu er ens retningslinjer for alle.
- Vi er rigtig glade for aftalen, for vi har kæmpet for den ærlige markedsføring. Vi stiller selv en garanti for den hastighed, som vi markedsfører, så vi har bakket forbrugerombudsmanden op i hele forhandlingsforløbet, siger Anders Christjansen.
Brancheforeningen Telekommunikationsindustrien har gennem længere tid forhandlet med Forbrugerombudsmanden om retningslinjer for markedsføringen.
Det sker blandt andet i kølvandet på regeringens forbrugerpolitiske eftersyn, som daværende erhvervsminister Ole Sohn (SF) fremlagde i august i år.
Her hed det for eksempel, at det er vildledende for forbrugerne, når teleselskaberne sælger bredbånd med en hastighed "op til" en bestemt hastighed. Selskaberne bør i stedet angive de reelle og faktiske hastigheder, som forbrugerne kan forvente.
Regeringen raslede med sablen og varslede lovgivning på området, hvis ikke branchen indgik konstruktivt i forhandlingerne om et mere gennemsigtigt marked. Forliget skulle være på plads inden årets udgang.