Efter at en færdselsbetjent har fået afslag på at få en sag om en fartbøde i Højesteret, fraråder Politiforbundet landets betjente at køre udrykningskørsel i civile patruljebiler.
Færdselsbetjenten nægtede at betale bøden, som han fik for at køre 56 km/t i en 50 km/t-zone, da han i 2016 ville kontrollere, om en forankørende bilist havde sikkerhedssele på.
Hos Politiforbundet er formand Claus Oxfeldt rystet over, at dommen ikke kan komme i Højesteret:
- Vi var sikre på, at vi ville få mulighed for at få prøvet dommen i den højeste retsinstans, men når vi ikke får lov til det, ser vi ingen anden udvej end helt at fraråde betjentene at køre udrykning i civile køretøjer, med mindre der er tale om meget alvorlige opgaver, hvor personer er i fare, siger Claus Oxfeldt til DR Nyheder.
Ville tjekke sele
Betjenten har forklaret, at han kørte udrykning uden horn og lygter tændt, hvilket er tilladt under særlige omstændigheder, og han nægtede derfor at betale bøden.
Efter at være blevet frikendt i byretten blev han i Østre Landsret dømt til at betale de 1.000 kroner.
Landsretten mente ikke, at det var begrundelse nok til at køre udrykning, at han ville kontrollere, om en bilist havde sele på – hvilket bilisten viste sig at have.
Der er også flere eksempler på, at betjente har fået bøder for at køre for stærkt i forbindelse med udrykningskørsel i ”almindelige” – såkaldte uniformerede – patruljebiler, hvor horn og lygter ikke blev brugt.
Politiforbundet anbefaler derfor også, at der ved al udrykningskørsel i patruljebiler bruges udrykningshorn og -lygter, oplyser Claus Oxfeldt.
- Vores vigtigste opgave er at værne om vores kolleger og hjælpe dem i de her situationer. Og vi står i en situation, hvor det er totalt uholdbart. Vi kan slet ikke se, hvordan udrykningsbekendtgørelsen skal tolkes. Den her tilgang er så teoretisk, at man tror, det er løgn, siger Claus Oxfeldt, der har informeret Rigspolitichefen om forbundets udmelding.