I syv år har Finnair ikke ansat en eneste stewardesse eller steward fra Finland. Det finske kabinepersonale har i stedet fået 400 nye kolleger fra Asien, 50 fra Spanien og 20 amerikanere, som får meget mindre i løn.
Som det første statsejede europæiske flyselskab har Finnair nu taget skridtet videre med en spareplan, som skal høvle knap 90.000 kroner af den gennemsnitlige årsløn per medarbejder gennem outsourcing af job.
Det forventes at betyde 540 finske afskedigelser.
Hvis Finnair får held til at gennemføre spareplanen, risikerer ansatte i SAS også på sigt at blive afløst af billige asiater.
Sådan lyder advarslen fra Anu Hietala fra den finske fagforening for kabinepersonale, som forleden deltog i en LO-konference om udfordringerne for dansk luftfart.
Læs også: Den danske stewardesse kan snart være et særsyn
"Situationen er desperat. Hvis et selskab som Finnair erstatter så stor en gruppe ansatte af egen nationalitet med billig asiatisk arbejdskraft, kommer andre tilsvarende selskaber til at følge trop. Det vil være den eneste mulige måde at konkurrere på," siger hun.
SAS får pistolen for panden
Lavprisselskaber som Ryan Air og Norwegian har på få år dumpet priserne på flybilletter markant - og dermed gjort det svært for traditionelle selskaber som SAS at holde fast i passagererne.
Det er sket gennem brug af kreative ansættelsesmodeller, hvor personale hyres gennem underselskaber i lande, hvor lønningerne er lavest.
At Finnair nu følger samme spor, skaber en helt ny dynamik i den benhårde konkurrence mellem flyselskaberne, mener Lars Wigelstorp Andersen, der er SAS-direktør for public affairs.
"Det er første gang, at vi ser et traditionelt, nationalt selskab, der outsourcer sit flyvende personale. Det er et selskab, der er direkte sammenligneligt med os, og som er konkurrent til SAS. Det er selvfølgelig bekymrende, at det nu også breder sig i den dimension," siger han.
Spareplan slår ikke til
På trods af flere massive spareplaner ligger SAS stadig i toppen af listen over europæiske flyselskaber med de højeste lønomkostninger.
Senest i 2012 accepterede SAS-medarbejderne under hårdt pres en lønnedgang på 15 procent og en reduktion af mandskabet fra 15.000 til 9.000.
Læs også: Lønnedgang og fyringer: Sådan ser SAS spareplan ud
Men fremtiden er fortsat usikker. Hvis konkurrenternes kreative forretnings- og ansættelsesmodeller vinder frem, kan SAS være tvunget til at følge trop, lyder det fra Lars Wigelstorp Andersen.
"Vi har en forpligtelse til at få selskabet til at overleve, og hvis den eneste mulighed er at gå samme vej som vores konkurrenter, er det jo det, vi bliver nødt til at gøre," siger SAS-direktøren.
Kræver politisk handling
Både SAS og Dansk Industri opfordrer til akut politisk handling, og mener, at Danmark og Skandinavien skal gå foran.
"Der er brug for en mere offensiv strategi for at udvikle dansk luftfart. Hvis ikke der kommer et politisk initiativ vil vi fortsætte ræset mod bunden," siger Michael Svane, der er direktør for DI Transport.
Transportminister Magnus Heunicke (S) mener dog, at problemet med social dumping i luften først og fremmest skal løses i Bruxelles.
Læs også: Minister: Køb billige flybilleter med god samvittighed
I Finland mener kabinepersonalet, at en løsning vil være, hvis myndighederne stiller krav om direkte ansættelse i flyselskaber.