Krigen i luften er blevet så hård, at dansk fagbevægelse sammen med arbejdsgiverne i SAS nu opfordrer til politisk handling, hvis luftfarten skal have en fremtid i Danmark, skriver Ugebrevet A4.
"Vi ser flere tusinde arbejdspladser flyve ud af Danmark, samtidig med at luftfartsselskaber shopper rundt til lande med mest liberale regelsæt og ansætter personale på fuldstændig urimelige vilkår," siger næstformand i LO Lizette Risgaard.
Det er lavprisselskaber som Ryan Air og Norwegian og deres brug af billig, udenlandsk arbejdskraft på korte kontrakter, der sætter stewardesser, flymekanikere, piloter, salgs- og transportarbejdere i danske flyselskaber og lufthavne under pres. De er bekymrede for deres løn, deres job og deres fremtid.
Adskillige arbejdspladser er allerede forsvundet ud af landet, fremhæver formanden for Flyvebranchens Personale Union i Serviceforbundet, Thilde Waast.
"Det er helt klart en trængt situation for de danske luftfartsselskaber. Konkurrencesituationen er urimelig hård i de her år, og det er rigtig svært at drive luftfart i det nordlige Europa," siger Thilde Waast til Ugebrevet A4.
I 3F, der organiserer cirka 6.000 transportarbejdere, chauffører og andre ufaglærte i Kastrup, Billund og Aalborg lufthavne, ser forhandlingssekretær Henrik Berlau også sort på fremtiden.
"Det er en kamp op ad bakke at bevare arbejdspladser på danske vilkår," fastslår Henrik Berlau.
Både Henrik Berlau og Thilde Waast deltager tirsdag i en stor luftfartskonference, som LO har arrangeret sammen med Dansk Metal, HK Privat, 3F og Serviceforbundet. Det er de fire LO-forbund, der foruden FTF-forbund organiserer kabinepersonale, servicemedarbejdere og transportarbejdere inden for dansk luftfart.
"Outsourcingen inden for luftfarten er taget til i et hæsblæsende tempo de senere år, og vi ser hele tiden de nye lavprisselskaber finde nye og udspekulerede måder at drive forretning på, så de undgår at ansætte stewardesser og andet flypersonale på ordentlige vilkår. Vi skal have sat en stopper for den ulige konkurrence og sociale dumping i luftfarten," siger næstformand i LO Lizette Risgaard til Ugebrevet A4.
Transportminister Magnus Heunicke (S) deltager også i konferencen, og LO-forbundene håber, at ministeren vil få inspiration med hjem til det videre arbejde. Lige nu sidder en arbejdsgruppe under Trafikstyrelsen og arbejder på en række forslag til at fremtidssikre dansk luftfart, påpeger hun.
Som eksempel nævner Lizette Risgaard, at det finske nationale luftfartsselskab, Finnair, har besluttet fremover at ansætte asiatisk kabinepersonale til langt lavere løn end det, som en stewardesse fra Helsinki på finsk overenskomst skal have. Dertil kommer, at Finnair også hyrer spanske ansatte via vikarbureauer til at betjene ruterne mellem Spanien og Finland.
I SAS har direktøren for Public Affairs, Lars Wigelstorp Andersen, også noteret, at Finnair ikke længere ansætter finsk personale på finske vilkår. Men de kreative ansættelsesmetoder og lønræset mod bunden, er ikke noget, som SAS bryder sig om, understreger han.
"Det er utroligt vigtigt for os at sige, at vi er et skandinavisk selskab med skandinavisk personale, og det agter vi ikke at lave om på," siger han, men tilføjer straks, at SAS kan blive tvunget til en anden forretningsstrategi for at overleve.
Ligesom LO"s næstformand lægger SAS-direktøren ikke skjul på, at der skal politisk handling til, hvis vi også i fremtiden skal kunne tale om danske arbejdspladser i dansk luftfart.
"Hvis politikerne ikke træffer nogle valg, der gør, at vi fortsat kan være et skandinavisk selskab med skandinavisk personale, kan vi blive tvunget til at træffe andre valg, men lad det blive aldrig. Sådan som markedet udvikler sig i dag, er det kun politisk, man kan tage fat om det," siger Lars Wigelstorp Andersen til Ugebrevet A4.