Måske mobber vi hinanden som aldrig før ude på de kriseramte arbejdspladser, kontorer og fabrikker. Måske er vi bare blevet bedre til at stå frem og fortælle om det, når vi bliver mobbet for hårdt af kollegerne.
I hvert fald oplever Arbejdstilsynet en konstant strøm af henvendelser til den fast bemandede hotline, hvor alle kan ringe, hvis de føler sig udsat for mobning på jobbet.
800-900 triste beretninger kravler gennem telefonerne på et år - et sted mellem 15 og 20 henvendelser hver eneste uge - og sådan har det været, siden den særlige hotline blev oprettet i april 2010. Det skriver Politiken Søndag.
- Jeg ved ikke, om vi mobber hinanden mere end tidligere, eller om vi bare er blevet opmærksomme på, at der nu er et sted, hvor vi kan komme af med de dårlige oplevelser. I de her sager er det en kæmpe hjælp bare at få lov at fortælle, hvad man har oplevet. Det handler om, at nogen gider lytte, siger psykolog Tom Hansen, der er chefkonsulent i Arbejdstilsynet, til Politiken.
Og det er seje mobbesager, der bliver lyttet til i telefonerne. Sager, hvor voksne velfungerende danskere med gode job og solide personligheder på kort tid mister selvværdet og bliver usikre, triste og ubeslutsomme.
- Folk oplever som regel sig selv som stærke, sociale individer. Men vi ser igen og igen, at de bliver ensomme, udstødte og usikre, når de har været udsat for grov mobning i længere tid. Det er en ødelæggende proces for dem, det går ud over, siger han til Politiken.
80 procent af alle henvendelser til den særlige hotline kommer fra danskere, der selv er blevet mobbet eller som står midt i et mobbeforløb.
17 procent af henvendelserne kommer fra vidner til mobning, kolleger og pårørende.
De sidste procenter er henvendelser fra virksomheder og arbejdsgivere, der søger råd og vejledning om, hvordan man håndterer mobning på arbejdspladsen.