Formanden for de kabineansatte i SAS, CAU, Helge Thuesen, føler, at han står meget alene i kampen for den danske model på arbejdsmarkedet.
Han opfordrer faglige parter til at gå ind i kampen for, at god forhandlingsskik på arbejdsmarkedet ikke skal blive undergravet, efter at finansminister Bjarne Corydon (S) sendte ham til en sms i den afgørende fase af forhandlingerne om SAS-spareplanen.
Helge Thuesen fremhæver, at medarbejdere har fået "hjertevarm opbakning" fra kunder og andre, som har sympatiseret med personalet.
- Det undrer os såre, at opbakningen derimod ikke er kommet prompte fra de større faglige organisationer i Danmark, og at en del i skrivende stund ikke har kritiseret finansminister Bjarne Corydon for sin indblanding og henvendelse til CAU på sms, siger han.
Han retter til gengæld en stor tak til kunder, der har bakket ham og hans forening op i de vanskelige forhandlinger med luftfartsselskabets ledelse.
Derimod har Helge Thuesen ikke mange rosende ord til finansministerens indblanding i sagen, som statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) onsdag har betegnet som finansministerens pligt.
- Vi blev meget sent inviteret med til forhandlingerne, selv om spareplanen allerede var undervejs i april i år.
- Og så skulle vi tilmed opleve at blive presset fra højeste sted, mens vi havde allermest brug for at koncentrere os om at holde selskabet flyvende, siger kabinepersonalets formand.
- At Bjarne Corydon har været i tvivl om, hvorvidt vi forstod alvoren i situationen, er for mig nærmest komisk - alle, der sad rundt om bordet, vidste, hvad der var på spil, siger Helge Thuesen.