19-årige Jakob blev dræbt i forfærdelig arbejdsulykke: Flere fejl var årsag

I december sidste år omkom den kun 19-årige stationsbetjentelev Jakob Fedder. Nu slår Havarikommisionen fast, at flere regelbrud var skyld i det tragiske dødsfald.
Politiet arbejder på ulykkesstedet den 12. december sidste år.
Politiet arbejder på ulykkesstedet den 12. december sidste år. Foto: Local Eyes

Flere fejl var skyld i en arbejdsulykke, der sidste år i december endte med, at 19-årige Jakob Fedder døde under et godstog, slår Havarikommisionen fast.

Det skriver TV 2, der har gennemgået rapporten.

Den tragiske arbejdsulykke indtraf den 12. december 2016. Jakob Fedder havde i to måneder været ansat som elev i DB Cargo. Som et led i undervisningen skulle han rangere et 400 meter langt godstog. Det vil sige, at man guider det store tog på plads på nogle afsidesliggende skinner.

Men noget gik helt galt. Toget blev pludselig afsporet og væltede ned over den 19-årige togbetjent-elev. Han blev trukket 27 meter, inden det tonstunge tog blev bragt til standsning.

Havarikommisionen slår nu fast, at man ikke havde fået tilladelse til at påbegynde rangeringen fra fjernstyringscentralen i Roskilde.

Samtidig understreger rapporten, at det var kutyme at arbejde uden den tilladelse. En kutyme der blev 'stiltiende accepteret' af både rangerpersonalet og fjernstyringscentralen. Det kommer som en overraskelse for vicepræsidenten i DB Cargo, Jan Wildau.

- Der har været en kutyme, som ikke har været i overensstemmelse med reglerne. Frem til ulykken har ledelsen ikke været bekendt med, at der skete regelbrud, siger Jan Wildau til TV 2 og tilføjer:

- Lokomotivføreren har formelt set begået en fejl, fordi han ikke stoppede, siger Jan Wildau.

Ikke mere sidemandsoplæring

Fjernstyringscentralen skal løfte en såkaldt afløbssko, når et tog skal rangeres. Den har til formål at afspore tog, hvis der er risiko for, at de vil køre ind i andre tog.

Lokomotivet på godstoget blev bremset af et ATC-system, men lokomotivføreren kørte videre, som han havde fået tilladelse til på radioen.

Der gik dog ikke længe, før toget blev stoppet igen. Kørestrømmen forsvandt, og lokomotivføreren kontaktede centralen i Roskilde for at høre hvorfor. Det kunne de dog ikke svare på, men de undrede sig over, at toget var på vej ind på et spor, der var spærret af en afløbssko.

Derfor kontaktede lokomotivføreren rangerlederen. Han står bag på toget for at guide toget, når det bakker. Rangerlederen meldte to minutter senere tilbage 'at det ikke så for godt ud'. Den bagerste godsvogn var blevet afsporet og under den lå 19-årige Jakob Fedder død.

Hvem, der gav lokomotivføreren radiotilladelse, er uvist. Ranger-lederen påstår, at det var Jakob Fedder, der havde givet tilladelse. Men lokomotivføreren siger, at han var i radiokontakt med den samme person hele vejen igennem.

DB Cargo Scandinavia har efterfølgende efterlevet de indkærpelser, firmaet fik som følge af ulykken, fortæller Jan Wildau.

- Alle elever tilknyttes en ‘lokalindøver’ i stedet for at modtage sidemandsoplæring. Der er desuden lavet nye trafiksikkerhedsregler for forholdet mellem indøver og elev, og det er overalt indskærpet, hvornår en togklargøringselev må foretage selvstændigt sikkerhedsmæssigt arbejde, siger Jan Wildau til TV 2.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.