Valgmøder eller politiske arrangementer er en sjældenhed på de danske arbejdspladser.
Kun seks procent arbejder et sted, hvor de i løbet af valgkampen kan støde på en folketingskandidat eller en politisk debat på jobbet.
Det viser en undersøgelse, som Analyse Danmark har foretaget for Avisen.dk blandt 1.220 arbejdende danskere i valgkampens første uger.
Bliver der holdt valgmøder eller politiske arrangementer i løbet af valgkampen på din arbejdsplads?
Valgforsker Johannes Andersen er ikke overrasket.
- Det klassiske vælgermøde i en arbejderkantine er gået af mode. Dels fordi mediernes dækning af valgkampen er så massiv, at det for mange nærmer sig kvalmetærsklen, men også fordi man på de enkelte arbejdspladser politisk set er langt fra så enige, som man var engang, siger professoren fra Aalborg Universitet.
Kandidater får den kolde skulder
Det risikerer med andre ord at gå ud over den gode stemning på jobbet, hvis politiske sympatier og tilhørsforhold bliver en del af arbejdsdagen. På den anden side bliver det også mere omfattende og tidskrævende at arrangere og gennemføre for eksempel valgdebatter, fordi arbejdspladsen demokratiets navn skal inkludere kandidater fra hele det politiske spektre.
Flere folketingskandidater fortæller, at de ofte får den kolde skulder, når de henvender sig til virksomheder.
Blandt andet socialdemokraten Mattias Tesfaye, som oplever at blive afvist af cirka hver anden virksomhed.
- Der virker til at herske en opfattelse af, at arbejdspladsen er politik-fri zone. Det er rigtig ærgerligt, for på den måde bliver politik noget, som man kun dyrker hjemme foran fjernsynet, siger han.
Læs mere: Hallooo, må vi komme ind? Virksomheder lukker kandidter ude
Morten Søndergaard er fællestillidsmand hos PostDanmark og genkender billedet af politik-forskrækkede arbejdsgivere.
- Det er blevet meget tydeligt, at rigtig mange virksomheder ikke ønsker, at der skal være politik på arbejdspladsen. Det er dybt arrogant og en kæmpemæssig misforståelse. Halvdelen af vores vågne liv foregår på en arbejdsplads, så det er da netop der, den demokratiske debat skal foregå, siger han.
Storentreprenør byder valgkampen indenfor
I entreprenørvirksomheden NCC er politik dog ikke en privatsag. Her er knap 300 medarbejdere mandag eftermiddag inviteret til valgdebat, hvor fem politiske kandidater skal diskutere udfordringer i byggesektoren.
- Byggeriet har stort set ikke fyldt noget i valgkampen, selv om det udgør 15 procent af den danske samfundsøkonomi. Derfor synes vi, at det giver rigtig god mening at diskutere vilkårene og udfordre politikerne på deres synspunkter, siger kommunikationschef Ghita Borring.
Undersøgelsen fra Analyse Danmark viser også, at et flertal af danskerne slet ikke eller i mindre grad diskuterer politik med kollegerne på arbejdspladsen.
I hvilken grad diskuterer du den igangværende valgkamp med kollegerne på din arbejdsplads?
Ifølge valgforsker Johannes Andersen afspejler det den generelle politiske interesse.
- Vi er jo 15-20 procent, som er meget interesseret i politik, mens resten kun er en smule interesseret eller helt ligeglade. Og det vil også afspejle sig på arbejdspladsen, forklarer han.
Set fra kandidaternes synspunkt er der dog så meget desto mere grund til at sparke døren ind til arbejdspladserne under valgkampen.
Mens de politisk interesserede for længst besluttet, hvor de sætter krydset på torsdag, er personer med lav politisk interesse ofte meget påvirkelige i valgkampen.
- Det er svingvælgere, og det er en vigtig vælgergruppe, fordi de er ret afgørende for regeringsdannelsen. Så dem vil kandidaterne meget gerne påvirke, siger Johannes Andersen.