Løvens hule eller ej - det kan være nervepirrende for mange at skulle pitche sin startup-virksomhed over for en mulig investor. Magnus Kjøller, der årligt modtager mange hundrede cases fra iværksættere, forklarer her med afsæt i egne erfaringer, hvilke typiske fejl du skal være opmærksom på, når du forsøger at rejse kapital.
* Urealistiske forventninger
- Investor kan lynhurtigt gennemskue, når founder har urealistiske forventninger til fremtiden og mangler selvindsigt i risikovurderingen. Vær realistisk og bak altid dine udmeldinger op med data og en klar strategi for fremtiden, siger Magnus Kjøller.
* Kender ikke sine tal
- I forlængelse af ovenstående. Hvis founder ikke kender vigtige tal som profitmargin og konverteringsrater (hvis online salg), så sender det et signal om, at vedkommende ikke kender sin egen forretning indgående.
* Ingen “path-to-profitabibility”
- Vi investerer generelt ikke i virksomheder, hvor der ikke er en klar plan for, hvordan man kan blive profitable, eller hvor man død og pine er afhængig af at skulle rejse penge igen.
* Indforstået kommunikation
- Investor kigger med friske øjne på dit koncept, så vær ikke indforstået, hverken på skrift eller i tale. Dit pitch giver sjældent lige så god mening for andre, som det gør for dig selv - det er en meget god huskeregel.
* Flere bolde i luften
- Hvis vi fornemmer, at founder har fokus på at drive andre virksomheder eller projekter og ikke er gået “all in” på den konkrete case, så tænder det de røde lamper for os, konstaterer Magnus Kjøller.
Læs mere her, hvis du har en case, de skal se nærmere på.