Der er hård kamp om den digitale synlighed - og kampen skærpes i takt med de digitale mediers dominans på markedet for opmærksomhed. Den handler blandt andet om topplaceringerne på de store søgemaskiner, først og fremmest Google, og metoden der skal sikre vinderpositionerne hedder SEO - en forkortelse af Search Engine Optimization.
Betydningen af SEO er især steget det seneste års tid, hvor Covid-19 har sat en tyk streg under vigtigheden af at være optimal synlig på nettet.
En af vinderne i kampen om synlighed er en relativ nystartet virksomhed ved navn Bonzer. Bonzer blev stiftet i 2017 af den dengang 21 årige Ulrich Svarrer og nogle af hans jævnaldrende kammerater.
Og siden er det kun gået én vej: Fremad og hurtigt.
Fra en omsætning på 2 mio. kr. i 2018 er den nu her i regnskabet for 2020 oppe på 12 millioner, og budgettet for 2021 siger 35 mio. kr. Samtidig åbnede virksomheden 1. februar i Sverige og regner allerede her med en omsætning i år på 6 mio. kr.
Bag de flotte omsætningstal ligger en stærk vækst i antallet af kunder - fra 17 i 2018 til 73 i 2020 og forventet over 100 kunder i år. Kunderne repræsenterer et bredt udsnit af virksomheder, såvel hvad angår størrelser som sektorer.
Grafik:: Bonzer
Ekspansion i udlandet
Bonzer bor i det indre København, hvor virksomheden i dag er samlingspunktet for over 30 medarbejdere, et tal der forventes fordoblet til omkring 60 i løbet af i år. Men det er blot et af flere udtryk for Bonzer's voldsomme ekspansion i såvel Danmark som nu også i Sverige.
Ulrich Svarrer fortæller, at Bonzer allerede har kig på to-tre andre markeder inden for det kommende år.
Firma steg med 122 %
I Danmark har Bonzer arbejdet med Kappa, Contractbook, Karmameju, Friluftsland, Frederik Bagger, Logpoint og Ønskeskyen.
Ditur og DecoFarver.dk, der begge er kendt fra det populære tv-program på DR, "Løvens Hule", er også kunder hos Bonzer.
For DecoFarver.dk betød samarbejdet med Bonzer blandt andet, at den organiske trafik steg med 122% – og det kan mærkes på bundlinjen i en tid, hvor corona har udfordret mange virksomheder. - Bonzer har forstået vores forretning og marked og sat yderligere gang i vores vækst, som kan mærkes på bundlinjen, siger Jesper Laursen, der er medindehaver af DecoFarver.dk”.
Bag om successen
Når Ulrich Svarrer - virksomhedens CEO og hovedaktionær - skal forklare baggrunden for succesen, bygger den især på en ny positioneringsstrategi, der er et opgør med store digitale kampagner.
- Vi oplever, at virksomheder ofte er i tvivl om, hvordan de opnår digital synlighed. Derfor vælger mange per. automatik at investere stort i annoncer på Facebook og Google. Det fører nok til kortvarig øget trafik og konverteringer, men kun så længe kampagnen og investeringen varer. Vi fokuserer i stedet på en stabil, organisk og langsigtet vækststrategi med investering i virksomhederne selv, siger Ulrich Svarrer.
Partner i Bonzer, Thomas Bogh Rasmussen, der har ansvaret for det danske marked og for produktudviklingen, supplerer: - SEO lyder for mange som en standardydelse, men ikke for os. Betingelsen for en topplacering på søgemaskinerne er netop et tæt og løbende samarbejde med kunderne, herunder at rådgive dem om hvordan deres ydelser kan optimeres til de digitale platforme. Vi sidder reelt i samme “maskinrum” og udtænker de bedste individuelle løsninger. Netop dette fællesskab er betingelsen for fælles succes.