Forestil dig lyden af en bus, når den standser ved et stoppested – og så lyden af en Cola-Cola, der bliver åbnet… Så har du svaret på, hvad en bybus og en Coca-Cola har tilfælles.
Tsshh, siger de begge!
For Ellen Gregersen og Morten Kristiansen var det naturligt at koble de to lyde, da de deltog i den interne Out of Home-konkurrence på deres studie på DMJX i København. Opgaven gik ud på at forvandle en helt almindelig bybus til en kørende reklame, der visuelt skiller sig ud i gadebilledet. Deres resultat blev en helt rød bus med et Coca-Cola logo og teksten: Den lyd, når bussen stopper.?
- Bremselyden fra bybusserne hører man hele tiden, når man bevæger sig rundt i København, og alle kender lyden af en Coca-Cola, der bliver åbnet. Tsshh-lydene er nærmest identiske, og det gav os idéen til at koble de to lyde sammen i en busreklame, som egentlig kun er visuel. Det er kun, fordi lyden af en Coca-Cola er så ikonisk, at man kan få folk til at tænke på sodavand, når man hører bremsen på en bus, fortæller Ellen, der studerer på DMJX, Kreativ Kommunikation i København, hvor hun også bor nu.
Fra idé til virkelighed
Idéen er genial i sin totale enkelthed – og den gik rent ind hos juryen. Ud af 42 bidrag fra de studerende valgte en kreativ jury de fem bedste, hvor Ellen og Mortens idé endte med at løbe afsted med den fornemme førsteplads. En af jurymedlemmerne udtalte bl.a. ”Jeg kan jo for helvede ikke se en bus nu uden at få lyst til en Cola.” Men selvom juryen var vilde med Ellen og Mortens idé, var det ikke givet, at den skulle føres ud i livet – og det blev den heller ikke i første omgang.
- Vi blev superglade for at vinde konkurrencen. Men selvom man vinder, er det ingen garanti for, at det brand, man arbejder med, ønsker at gøre idéen til virkelighed. Det vidste vi godt, men vi blev alligevel lidt ærgerlige, da vi så hørte, at bussen nok ikke ville blive noget, fortæller Morten, der også studerer på DMJX, Kreativ Kommunikation i København. Men så trådte deres lærer og leder for uddannelsen kreativ kommunikation på DMJX til.
Fra den 6. april og to uger frem kan man se bus 1A og 6A forvandlet til Ellen og Mortens bus.
Foto: Essencius/PR
Nu kører Coca-Cola-bussen
Jesper Hansen, leder på Kreativ Kommunikation, fik sat gang i hele sit danske og internationale netværk. Den positive respons og opmærksomhed har nu fået Coca-Cola at realisere Ellen og Mortens idé.
- Ellen og Mortens kobling af lyden af en bus, der bremser og en Coca-Cola, der bliver åbnet, er i al sin enkelthed genial. Den passer perfekt til vores nuværende ’Open that Coca-Cola’-kampagne, hvor vi bl.a. har fokus på tsshh-lyden, når man åbner sin iskolde Coca-Cola, fortæller Jes Randrup, director, Public Affairs, Communication & Sustainability og fortsætter: