Der er sket meget, siden de to stiftere af MuteBox, Jonas Kjemtrup og Thomas Keller, stod på TV i det populære program, "Løvens Hule", i januar 2020 og fik en investering med fra Jesper Buch. Deres moderne udgave af en telefonboks, som giver virksomheder mulighed for at tilbyde deres medarbejdere et lydisoleret arbejdsrum, er nu både at finde på kontorer i Danmark og i udlandet.
MuteBox har på få år bl.a. har firedoblet bundlinjen og i 2021 fik de sit første millionoverskud. En stor del af virksomhedens rejse siden Løvens Hule har været at udvikle forretningen.
- Vores deltagelse i Løvens Hule gav os et vildt boost til synligheden af vores produkt og brand, som har haft stor betydning for, hvor vi står i dag. Men det har også betydet, at mange forbinder MuteBox med Løvens hule. Vi vil dog mere end det, og vi står et sted i dag, hvor vi er godt på vej, siger Jonas Kjemtrup, medstifter og adm. direktør i MuteBox, og fortsætter:
- Derfor har vi også arbejdet meget på at udvikle vores branding og udtryk, hvor vi blandt andet har fået en helt ny visuel identitet og logo, som underbygger den retning og vækst vi har, hvor vi har fået skabt en god og solid forretning...
Jonas Kjemstrup i sin lydisolerede opfindelse. Foto: PR
Opstart fyldt med kriser
Da MuteBox for alvor skulle etablere sig i Danmark og sælge sine produkter til danske virksomheder, ramte corona. Ifølge Jonas Kjemtrup var det naturligvis langt fra optimalt at skulle sælge et B2B-produkt skræddersyet til de fysiske kontorer, når mange virksomheder havde hjemsendt medarbejderne. Ikke desto mindre ser han positivt tilbage på den tid, der overraskede ham.
- Det var vildt at starte en virksomhed, der lever af B2B-salg, under en pandemi. Alle kontorer i hele verdenen lukkede ned, hvilket i en stund gjorde vores produkt temmeligt overflødigt. Men vi oplevede faktisk, at mange virksomheder udnyttede tiden med de tomme lokaler til at se på, hvordan de kunne optimere deres kontorer til gavn for deres medarbejdere. Og her passede en MuteBox rigtig godt ind, siger Jonas Kjemtrup. Han fortsætter:
- Pandemien har forandret måden, vi går på arbejde på. Det er pludseligt blevet normalt at arbejde hjemme, og det betyder, der er langt flere virtuelle møder. Det har sat et ekstra pres på antallet af mødelokaler, og i stedet for at gå ud og investere i større lokaler, kan løsninger som vores mindske presset.
En rapport om “den hybride arbejdsplads” fra Jabra viser, at op mod 80 pct. af alle møder er virtuelle eller hybride. Den viser også, at størstedelen foretrækker at kunne veksle mellem kontor og hjemmearbejde.
Udover pandemien peger Jonas Kjemtrup desuden på, at MuteBox ligesom mange andre virksomheder er blevet ramt af forsyningskrisen. Ifølge ham har de dog været heldige og dygtige til at skaffe materialer i god tid via stærke leverandørsamarbejder, som har sikret, at de har kunnet holde et godt flow i salget.
Udvikler forretning til fremtidens kontorer
Da MuteBox stod i Løvens Hule var det med et enkelt produkt med plads til en enkelt person. Men siden dengang har de udvidet deres produktportefølje for at tilpasse sig udviklingen af virksomhedernes kontormiljø. Senest med en sort udgave af MuteBox, som virksomheden har set passer godt ind på mange kontorer.
MuteBox findes på otte markeder indtil videre. Foto: PR
- Hvis vi skal forblive relevante som virksomhed, er det nødvendigt, at vi konstant holder øje med udviklingen i arbejdsgange og kontorer. Derfor har vi også bygget videre på vores telefonbokse, og blandt andet tænkt i, det skal være et arbejdsrum med plads til flere personer. Vi har udvidet vores portefølje, så vi passer ind på endnu flere kontorer. Derfor har vi for nyligt lanceret en sort udgave af vores boks, der kan imødekomme de behov, konstaterer Jonas Kjemtrup
Om MuteBox
MuteBox er en dansk designvirksomhed fra 2019 med hovedkontor i Vejle, der sælger til otte markeder. Virksomheden skaber fleksible arbejdsrum, der forbinder mennesker med fred og ro, og passer ind i morgendagens kontormiljø. MuteBox er funderet i en passion for kvalitet, design og håndværk samt en hel masse dedikation til at skabe et arbejdsmiljø fyldt med glæde.