Når man er født og opvokset i et lokalsamfund, søger man tit tilbage. Og når lokalsamfundet oven i købet er en lille frugtbar ø med et væld af frugtpantager og en hyggelig stemning generelt, så tog Thomas Hermansen og fru Ditte Mortensen springet i 2017.
Her stiftede de firmaet Fra Fejø, som startede med at lave økologisk babymos og andet mad til de mindste. Og det var noget, som de samfundsbevidste småbørnsforældre hurtigt tog til sig, og i dag er produkterne at finde i ikke mindre end 400 butikker og supermarkeder landet over.
Udover ægteparret har de også fået en kompagnon, Morten Wæver, som er tidligere grafisk designer, med i virksomheden. Herudover arbejder der en ekstra medarbejder i produktionen (t.v.) i Fra Fejø. Foto: Fra Fejø
Parret fik ideen, da deres første barn kom til verden, og de lavede frugtmos fra øen til den lille, men kunne ikke altid nå at lave det fra bunden af, og i supermarkederne var der ikke noget, som tiltalte de nybagte forældre.
- Ambitionen var så at skabe det første danske økologiske babymad herhjemme, fortæller Thomas Hermansen til Avisen.dk og supplerer: - Vi skiller os ud ved at have lokalfokus. Alt kommer fra lokalområdet (Fejø er en lille ø i det sydsjællandske øhav, red.), men der bliver også suppleret med andre gode danske råvarer, som fx. gulerødder fra Lammefjorden og Quinoa fra Lolland. Sidstnævnte sted er i øvrigt også her, at alt bliver produceret fra lige.
Siden har Fra Fejø udvidet sortimentet og sælger også eddike, sirup, marmelade, sodavand og meget mere.
Det stod ellers ikke lige i kortene, at Thomas skulle arbejde med frugtmos , da han sad som kontorchef før eventyret startede i 2017, men både han og Ditte, (som arbejdede med kirkeligt arbejde) brændte for både Fejø og ideen. I 2019 gik han på fuld tid i firmaet, som nu har fire fuldtidsansatte.
Babymos af den økologiske slags var en idé, som ramte lige ned i tidsånden, da Fra Fejø stiftede firmaet i 2017. Foto: Fra Fejø
Kina står for skud
I Sverige har de allerede et salg, men iværksætteren har større ambitioner, Kina.
- Ja, den forkromede drøm er at ekspandere til Kina. Her er økologiske danske produkter i høj kurs, og de har en generel mistro til egne varer, oplyser Thomas, som dog ikke selv skal ud med sælgerkufferten i hånden med marmelade og babymos.
- Vi har investorer på i firmaet, som også har deres forbindelser i orden i Kina og kender alt til markedet derovre.
Læs mere her