Spritstive østchauffører sætter rekord

Dagspressen har beskrevet ti sager med fulde østeuropæiske lastbilchauffører i år. Billedet er et arkivfoto. (Foto: Colourbox)

Alkohol og lastbiler er et farligt mix. Ikke desto mindre har der i år været ti sager, hvor østeuropæiske chauffører er blevet taget for spritkørsel.

Siden jul har der været mindst ti spritsager, hvor østeuropæiske lastbilchauffører er blevet stoppet af dansk politi.

I seks af sagerne har politiets alkometre alkometre givet udslag på over 2,0. Det er mere end fire gange over lovens grænse. Det skriver Fagbladet 3F.

Politiet selv fører ikke statistik over, om udenlandske chauffører kører mere spritkørsel end danske. Men dagspressen har kun beskrevet en sag i år, hvor en dansk lastbilchauffør er stoppet for spirituskørsel. Imens har udenlandske chauffører trukket ti overskrifter.

- Det sværter branchen til, og det skyldes ikke bare dårlig trafikkultur. Løndumping, barske vilkår og mangel på ansvar hos transportkøberne er en del af forklaringen. Der skal sættes ind alle stederne, hvis det skal stoppes, siger Harald Fabricius, formand for godschaufførernes landsklub.

Ifølge Harald Fabricius venter mange østchauffører i dage eller uger på rastepladserne uden at vide, hvornår de skal køre næste gang. Chaufførerne siger ikke fra, når der kommer et opkald om nye opgaver. Heller ikke selvom de har drukket for meget.

Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, beder nu justitsminister Karen Hækkerup (S) oplyse, om spritsagerne har påvist andre lovbrud, og om de fulde chauffører kørte for danske transportvirksomheder.

Kilde: Fagbladet 3F.