Sparerengøring giver ansatte allergi

Snøfter og nyser du på jobbet? Så kan det være fordi, at din chef har sparet rengøringen væk. Det øger din risiko for at få allergi
Hvis du i forvejen har tendens til høfeber, er det risikabelt at gå på job i lokaler fyldt med støv.
Hvis du i forvejen har tendens til høfeber, er det risikabelt at gå på job i lokaler fyldt med støv. Colourbox

Medarbejdere må finde sig i bunker af støv og møgbeskidte arbejdslokaler, som Avisen.dk tidligere har beskrevet.

Nu advarer indeklimaeksperter mod, at det er direkte sundhedsskadeligt for ansatte at gå på job i støvmængderne.

"Det er yderst problematisk. Specielt for de medarbejdere, der i forvejen har følsomme slimhinder og tendens til høfeber, så virker støv som en trigger. Det giver flere symptomer og mere allergi," siger Betina Hjorth, der er rådgivningschef i Astma-Allergi Danmark.

Men det er ikke kun ansatte, der i forvejen har tendens til allergi, der kan få problemer.

"Rengøring bliver ikke prioriteret, og så bliver der endnu større risici for, at folk generelt bliver syge," siger Svend-Erik Hermansen, der er arbejdsmiljøkonsulent i HK.

Og flere sygedage er dårligere for bundlinjen, påpeger arbejdsmiljøkonsulenten, som derfor mener, at der er en god forretning i at få den daglige støvsugning tilbage på arbejdspladsen.

Arbejdsgivere forpligter sig i henhold til arbejdsmiljøloven til at holde arbejdspladsen ren og ryddelig. Men hvis du alligevel er fanget i støvet, så kan du gå til din arbejdsmiljørepræsentant.

skjultitel

Rengøringsselskabernes Branche- og Arbejdsgiverforening melder, at hvor der tidligere blev støvsuget hver dag på de danske arbejdspladser, er det nu kun to gange om ugen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.