Møgbeskidt! Virksomheder dropper rengøring

Uhumske danske arbejdspladser er konsekvensen af finanskrisen. Chefen sparer rengøringsdamen væk.
Rengøringspersonale må droppe støvekosten og i stedet skrubbe toiletter dagen lang. Chefer vil nemlig ikke længere bruge penge på at fjerne støv på arbejdspladsen.
Rengøringspersonale må droppe støvekosten og i stedet skrubbe toiletter dagen lang. Chefer vil nemlig ikke længere bruge penge på at fjerne støv på arbejdspladsen. Arkivfoto

Tidligere fjernede rengøringspersonale støv fra skriveborde og skjulte hjørner. Støvsugeren var dagligt i aktion. Nu har ansatte på landets kontorer fået støv på hjernen.

Rengøringsbranchen kan melde om et fald på 15 procent på omsætningen siden finanskrisen, fordi virksomhederne sparer rengøringen væk.

"Virksomhederne har sparet meget rengøring væk. I stedet for at få støvsuget hver dag, er det nu for eksempel tirsdag og torsdag," siger Per Vesterholm, som er formand for Rengøringsselskabernes Branche- og Arbejdsgiverforening.

Toiletter er det eneste, der får en daglig tur med desinficerende afkalkning. Det går også ud over omsætningen for rengøringsfirmaerne.

15 procent mindre rengøring

"Mange af de mindre rengøringsselskabers omsætning er faldet med 15 procent som konsekvens af den mindre rengøring," siger Per Vesterholm.

Rengøringsgiganten ISS mærker også, hvordan chefer ikke længere prioriterer en ren arbejdsplads.

"Virksomhederne sparer. Der er i øjeblikket et prispres i markedet, som gør, at vi skal passe meget på, at det ikke går ud over arbejdsmiljøet for vores medarbejdere. Hvis en virksomhed udelukkende fokuserer på pris og ikke på kvalitet og arbejdsmiljø, så vil vi slet ikke have opgaven," siger Maarten van Engeland, adm. direktør i ISS Facility Services A/S.

Faktisk bliver rengøringskluden gemt så godt væk, at 37,3 procent af os ikke er tilfredse med standarden for rengøring på vores arbejdsplads. Det viser en rundspørge med 358 respondenter, som analysebureauet Wilke har lavet.

Mangelfuld rengøring påvirker ansatte

"Det er en forkert tendens i tiden. Rengøring bliver ikke prioriteret, og så bliver der endnu større risici for, at folk bliver syge," siger Svend-Erik Hermansen, der er arbejdsmiljøkonsulent i HK.

Han uddyber, at det er nødvendigt at få støvsuget hver dag på et kontor, hvor det flyder med papirer og computerskærme.

"Det påvirker også de ansatte psykisk, at der ligger støv i krogene. De kommer simpelthen til at arbejde mindre effektivt," siger Svend-Erik Hermansen.

Rundspørgen

Hvordan er standarden for rengøring på din arbejdsplads?

Meget tilfredsstillende 12,4%
Tilfredsstillende 49,3%
Hverken eller 18,4% 
Utilfredsstillende 15,7% 56
Meget utilfredsstillende 3,2%

Kilde: 358 respondenter for analysebureauet Wilke.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.