Begge piloter på Ethiopian Airlines flight ET343 faldt forleden i søvn på vej fra Khartoum i Sudan til Addis Ababa i Etiopien.
Da flyet nærmede sig lufthavnen cruisede det stadig i 10 kilometers højde, og på trods af kontroltårnet i Bole Airports gentagne opråb og radiokontakt, så var de to ikke til at vække sådan lige.
Til sidst slog flyets autopilot fra og en høj advarsels-hyletone lød i cockpittet, som fik vækket de to sovetryner. Herefter vendte piloterne flyet om og landede sikkert med deres 150 passagerer - som sikkert var mere eller mindre uvidende om den farlige situation.
Fly-analytiker Alex Macheras skrev på Twitter, at det er "meget bekymrende, at Afrikas største flyselskabs Boeing 737 stadig fløj i 37.000 fod, når det skulle have landet i lufthavnen...hvorfor landede det ikke? Fordi begge piloter sov."
"Radioen duede ikke..."
Han skriver videre, at pilot-træthed desværre bliver mere og mere forekommende. Både på fly og i kontroltårne verden over, hvor overarbejde er mere reglen end undtagelsen.
I april skete det samme på et ITA-fly fra New York til Rom. 250 passagerer var om bord, da deres Airbus 330 hamrede af sted over Frankrig uden at være kontaktbar. Myndighederne i Frankrig troede, der kunne være tale om et terrorhandling eller hijacking af flyet og var klar til at sende jagerfly op mod det, da en søvndrukken kaptajn endelig svarede.
Efter landingen undskyldte han sig først med, at flyets radio ikke duede, men indrømmede dog bagefter, at han og andenpiloten sov. Kaptajnen blev efterfølgende fyret, men ikke andenpiloten, da han faktisk havde pause og gerne måtte snuppe en skraber.
"Ladies and gentlemen – this is your captain sleeping..."