Sådan overlever du mandag efter julefroksten
Vi ser frem til den, og vi frygter den - julefrokosten. Årets fest ender ofte med akavede situationer mandag morgen på jobbet.
Sisken Laugesen
Erhvervspsykolog Elisabeth Ungar, og coach Hope Cedercrantz giver her gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem mandagen efter en lidt for vild julefrokost.
En snaps, to snaps, tre snaps, 'hvor meget drak jeg egentlig i går?' Et ofte stillet spørgsmål dagen efter firmajulefrokosten. Og mon ikke mange er nervøse for at skulle se kollegerne i øjnene på mandag. Foto: Colourbox
Et godt råd fra eksperterne er lige at stikke en finger i jorden, inden man forbereder den helt store undskyldning i kantinen eller sender en lang forklarende mail ud til samtlige kolleger. Ifølge erhvervspyskolog Elisabeth Ungar er det nemlig vigtigt at huske på, at julefrokosten var en fest, og mange dummer sig, når de drikker. Foto: Colourbox
Hvis du har overfuset en kollega, er det på sin plads med en undskyldning. Hvis du alligevel står fast ved din mening men måske fik udtrykt dig lidt for primitivt på grund af promillen, kan du benytte lejligheden til at forklare dit budskab på en fornuftig måde. Foto: Colourbox
Fornemmer du, at kollegerne taler om dine udskejelser bag din ryg. Så anbefaler coach Hope Cedercrantz, at man tager tyren ved hornene og spørger til, hvad det er, de husker, som du i din brandert har glemt alt om. På den måde undgår du, at tingene eskalerer. Foto: Colourbox
Vågner du op til youtube-videoer, hvor du viser dine tallenter som stripper, og er du selv tilfreds med præstationen, så tag det med et smil, når du kommer på arbejde. Hvis ikke du har stødt nogen med din optræden, er der ingen grund til at gøre et stort nummer ud af det. Foto: Colourbox
'Gjorde jeg virkelig det. Ej, det kan jeg slet ikke huske'. En alternativ taktik til mandag morgen er at lade som om, du ikke husker noget som helst af alt den ballade, du har lavet i løbet af julefrokosten. Men det er en farlig taktik, mener Elisabeth Ungar, for der er stor risiko for at blive gennemskuet af kollegerne, og det vil svække din troværdighed i fremtiden. Foto: Colourbox