Ryanair har hidtil fortalt vidt og bredt om, hvordan lavpris-selskabet er kommet flyvende fra start i Københavns Lufthavn. Flere ruter og flere passagerer har været meldingen fra selskabet. Men nu indkasserer selskabet sin første øretæve i København. Ruten mellem København og lufthavnen Skavsta syd for Stockholm bliver nedlagt med virkning fra 1. juni.
Det går ikke så godt for Ryanair i København, som selskabet havde håbet. Det vurderer ekspert og redaktør af hjemmesiden CPHtraveller.dk, Peter Pontoppidan.
- Det virker som om, at Ryanair har måtte sande, at det er svært at skaffe trafik fra København om vinteren, siger Peter Pontoppidan.
Ryanair: Nødvendig tilpasning
I efteråret 2015 pralede Ryanair i Avisen.dk af, at det var lykkedes selskabet at slå Aer Lingus af banen på ruten mellem den irske hovedstad Dublin og København. Dengang skrev salgs- og marketingchef Hans Jørgen Elnæs til Avisen.dk:
- Det er er endnu et eksempel på, hvor umuligt det er for andre selskaber at slå vores lave priser... de kan simpelthen ikke konkurrere.
Adspurgt om årsagen til lukningen af ruten København-Skavsta er Hans Jørgen Elnæs' svar til Avisen.dk:
- Vi foretager regelmæssigt en gennemgang af alle vores ruter og laver ændringer ud fra forskellige faktorer så som efterspørgsel og muligheden for at skaffe fly.
Pris afgør ikke alt
I fjor havde fagbevægelsen en hård kamp med Ryanair om at tegne en overenskomst i Danmark. Fagbevægelsen mener, at Ryanair ikke alene kører med discount-priser, men også byder stewardesser discount løn- og arbejdsvilkår.
I fagforeningen Flyvebranchens Personale Union (FPU) mener formand, Thilde Waast, at der ligger et klart signal i Ryanairs lukning af ruten København-Skavsta.
- Lukningen af ruten viser efter alt at dømme, at forbrugerne kigger på andet end pris. Det skal også være nemt og bekvemt at komme frem og tilbage, siger Thilde Waast til Avisen.dk.
Lufthavnen Skavsta ligger 100 kilometer syd for Stockholm, og det tager Ryanairs passagerer en time og tyve minutter at komme med lufthavns-bussen fra Skavsta til city af den svenske hovedstad.
Til sammenligning ligger Stockholms største lufthavn Arlanda 40 kilometer nord for Stockholm, og herfra kan man komme ind til city med tog på 20 minutter.
- SAS og Norwegian flyver til Arlanda og kan derfor ganske enkelt levere en kortere transportid end Ryanair til Stockholm. Det betyder selvfølgelig noget for passagernes valg. Man kan faktisk konkurrere på andet end pris, siger Thilde Waast.
Der har ifølge portalen CPHtraveller.dk længe været få passagerer på Ryanairs rute mellem København og Skavsta.
Kun 58 procent af flysæderne på ruten er ifølge CPHtraveller.dk blevet besat, selv om billetterne er blevet solgt til priser helt ned til 39 kroner. Ryanair oplyser, at man normalt har en belægning i sine fly på op mod 90 procent.
Endnu en rute på vej ud?
Ifølge branche-hjemmesiden Check-In.dk kan endnu en Ryanair-rute fra København være i farezonen. Det drejer sig om ruten København til Charleroi-lufthavnen i Belgien.
Ryanair kalder ruten for København-Bruxelles. Men lufthavnen Charleroi ligger 55 kilometer syd for Bruxelles, og det tager cirka tre kvarterer at komme med bus fra lufthavnen til centrum af EU's 'hovedstad'. Betydeligt længere tid end fra Bruxelles Lufthavn, som ligger 12 kilometer fra centrum af Bruxelles.
- I forhold til ruten København-Charleroi tror jeg, at Ryanair i hvert fald beholder den sommeren over. Der er mange turister og forretningsrejsende, som gerne vil flyve billigt til Bruxelles, siger Peter Pontoppidan fra CPHtraveller.dk.
Hans Jørgen Elnæs har ingen kommentar til forudsigelsen vedrørende ruten København-Charleroi.
- Ryanair deltager ikke i, eller kommenterer på rygter og spekulationer, skriver Hans Jørgen Elnæs til Avisen.dk.
Læs Avisen.dk's tema om Ryanair.