Det går ikke helt så godt for Ryanair med at sælge flybilletter til danskerne, som selskabet havde håbet på. Det er en af årsagerne til, at Ryanair lukker ruten ned mellem København og Skavsta-lufthavnen ved Stockholm.
Sådan lyder vurderingen fra en ekspert, redaktør på hjemmesiden CPHtraveller.dk Peter Pontoppidan.
- Det virker som om, at Ryanair har måtte sande, at det er svært at skaffe trafik fra København om vinteren, siger Peter Pontoppidan til Avisen.dk.
Han peger på, at Ryanair har haft svært ved at få solgt alle flysæder på sine afgangen fra København. Ifølge CPHtraveller.dk har kun 58 procent af flysæderne været optaget på Ryanairs flyvninger her i vinter på ruten København-Skavsta. Og til Bruxelles har belægnings-procenten kun været 70.
- Ryanair har i vinter haft en belægning i sine fly fra København på mellem 58 og 85 procent afhængig af rute. Det er altså en overdrivelse, når topchef Michael O’Leary for nylig på et pressemøde i København, talte om en belægning på 90 procent, siger Peter Pontoppidan.
Satser på glemsel
Peter Pontoppidan vurderer, at Ryanair trods den sløve vintersæson vil gøre meget ud af at blive i København og lancere nye ruter.
- Ryanair er udmærket klar over, at de har haft meget negativ presse i Danmark, og at en del danskere bevidst holder sig fra dem, siger Peter Pontoppidan, og fortsætter:
- Men jeg tror, at de vil vente og holde ud på det danske marked, og så satse på, at danskerne glemmer den dårlige omtale. Samtidig er Ryanair heller ikke indstillet på at tabe ansigt, og det ville det være, hvis de allerede nu lukkede et større antal ruter ned.
Nye turister til København
I Københavns Lufthavn er det meget Ryanairs fortjeneste, at lufthavnen igen i 2015 kunne bryste sig af pæn vækst i antallet af flyrejsende.
Det er også i en vis udstrækning Ryanairs flyvninger, der skaber vækst i antallet af hotel-overnatninger i hovedstaden.
- Da Ryanair etablerede sig i Københavns Lufthavn for et år siden, regnede man i lufthavnen med, at 60 procent af selskabets passagerer ville være ekstra, ’nye’ passagerer. De øvrige 40 procent ville Ryanair tage fra de andre selskaber, fortæller Peter Pontoppidan, og fortsætter:
- Jeg tror, at andelen af ekstra, nye passagerer er større end de 60 procent. I hvert fald kan man godt tilskrive Ryanair en ret stor del af æren for, at antallet af hotelovernatninger i København stiger.
Ifølge Danmarks Statistik er antallet af hotel-overnatninger i Region Hovedstaden steget med tre procent fra januar 2015 (før Ryanair begyndte at flyve på København) til januar 2016.
Læs Avisen.dk's tema om Ryanair.