OBS: Redaktionen er først efter publicering blevet opmærksom på, at omtalte debat-indlæg fra Berlingske er fra 24. marts 2015 og altså ikke aktuelt.
Den tidligere pilot Allan Nylander kommer aldrig til at booke en billet hos Ryanair.
Det har han livet for kært til, skriver han i et debatindlæg i Berlingske.
På baggrund af sin kendskab til branchen advarer han om den sikkerhedsmæssige risiko, der er forbundet med ikke at få løn under sygdom, som er tilfældet for piloterne, der flyver for Ryanair.
”Er du i forvejen dårligt lønnet, så er chancen for, at du går på arbejde alligevel meget stor. ’Jamen, sikkerheden er jo så stor inden for luftfart, og dem der sidder derude foran, vil jo også gerne hjem, og du skal jo sige fra, hvis du er syg’, vil mange sige, men piloter og kabinepersonale er også mennesker og kan blive presset ligesom andre. Jeg har set en hel del i min tid, og ved hvor meget der kan ske, så man vil aldrig se mig i et Ryanair-fly, jeg tør simpelthen ikke,” skriver han i indlægget i Berlingske.
Kan ikke sige fra
Avisen.dk har tidligere beskrevet, hvordan en delvist EU-finansieret undersøgelse, der bygger på flere tusinde svar fra europæiske piloter, viser, at piloter, der ikke er fastansatte og flyver for lavprisselskaber som Ryanair, Norwegian og Air Berlin, ikke altid kan sige fra over for arbejdsgiverens direkte instruks, selv om de kan argumentere for, at flysikkerheden er i fare.
Piloterne gav eksempelvis udtryk for, at sygdom ikke tolereres - man bliver kaldt til samtaler, og det kan koste en jobbet.
"Vrøvl"
Personaledirektør Eddie Wilson fra Ryanair sagde i forbindelse med offentliggørelsen af undersøgelsen, at han ganske enkelt ikke tror på, at piloter filer på sikkerheden, fordi de har svært ved at sige nej til arbejdsgivere, der forsøger at presse dem til at flyve trods mulige farer.
- Jeg har aldrig før hørt sådan en omgang vanvittig bullshit (vrøvl, red.) Der er ingen i Ryanair eller i andre flyselskabers hovedkvarterer, der beordrer piloter i flyene til at gøre andet end det, de skal ifølge deres licens til at flyve, sagde Eddie Wilson dengang til Avisen.dk.
- Det her jo ikke et spørgsmål om Ryanair, det er et spørgsmål om, at det er professionelle mænd og kvinder, der styrer flyene. Og jeg er sikker på, at de gør, hvad de skal ifølge lovgivningen, sagde han.