Administration 

Mia Wagner kopieret i ny kampagne

Iværksætteri
Billede af en fake Mia Wagner
Patent- og Varemærkestyrelsen har kopieret invester og iværksætter Mia Wagner med deepfake-teknologi, der er en form for kunstig intelligens. Foto til fri afbenyttelse. (Foto: Free)

Med den nyeste deepfake-teknologi har Patent- og Varemærkestyrelsen i en ny kampagne skabt en tro kopi af den kendte, danske iværksætter og investor, Mia Wagner. Kampagnen skal være en øjenåbner for, at vi i dag lever i en verden, hvor alt kan kopieres - og at det allerede har konsekvenser for danske arbejdspladser.

Ved første øjekast ser og hører du iværksætter og investor Mia Wagner. Med et direkte blik på kameraet fortæller hun en hemmelighed. Der er bare en lille hage ved det. Det er slet ikke Mia Wagner.

I en ny kampagne har Patent- og Varemærkestyrelsen med deepfake-teknologi, der er en form for kunstig intelligens, kopieret den kendte iværksætter og investor for at sætte fokus på, hvorfor det kan være livsvigtigt som virksomhed at tage stilling til patenter, varemærker og designrettigheder.

Taber over 6 mia. om året

Det sker, fordi teknologien udvikler sig i rasende fart, og vi i dag lever i en verden, hvor alt nemt kan kopieres. Alligevel beskytter alt for få virksomheder deres forretning med rettigheder. Ifølge en ny analyse, udarbejdet for Patent- og Varemærkestyrelsen, bruger kun 12 procent af danske iværksættere og små virksomheder immaterielle rettigheder, og det kan få negative konsekvenser.

- Coronakrisen har for alvor presset virksomheder til at tænke nyt. Men det kan vise sig at være skønne spildte kræfter, fordi mange ikke er bevidste om, at vi lever i en verden, hvor alt kan kopieres. Med kampagnen forsøger vi at vise, hvor let det er at blive snydt af en kopi, og det skal gerne være en øjenåbner for mange iværksættere og små virksomheder. De beskytter nemlig ikke deres forretning med rettigheder, som store virksomheder gør. Det kan meget vel koste værdifuld omsætning, omdømme og dermed medarbejdere, siger Sune Stampe Sørensen, direktør i Patent- og Varemærkestyrelsen.

Kopivarer har ikke alene konsekvenser for den enkelte virksomhed, men også for samfundet. Tal fra den europæiske varemærkemyndighed, EUIPO, viser, at 11 forskellige sektorer årligt mister 4,2 procent af det direkte salg i Danmark på grund af kopivarer. Det svarer til 6,17 milliarder kroner i tabt salg for virksomhederne og knap 4000 tabte arbejdspladser i Danmark.

60 % har lavt kendskab til rettigheder

De små virksomheder er blandt andet udfordret, fordi de har et lavt kendskab til rettigheder. Analysen fra Patent- og Varemærkestyrelsen viser, at mere end 60 procent af de små virksomheder i dag kun har et lavt eller intet kendskab til immaterielle rettigheder. Ifølge investor og iværksætter Mia Wagner handler rettigheder om meget mere end at beskytte sin idé. Det handler også om at styrke sin forretning.

- Som investor er jeg meget optaget af, om man har taget stilling til sine rettigheder. Man skal kunne vise, at man har gjort sit hjemmearbejde. At man er foran. For som verden udvikler sig lige nu, er der ikke langt fra succes til fiasko, så det handler om at have styr på sine ting. Rettigheder kan ikke alene beskytte en virksomhed mod kopister, men kan også være forudsætningen for vækst og skalering,"siger Mia Wagner.

Kampagnen "Beskyt dig selv. Beskyt din idé" skal øge iværksættere og små danske virksomheders kendskab til immaterielle rettigheder som patenter, varemærker og designrettigheder.

Se kampagnefilmen her

Fakta: Analyse af iværksættere og små virksomheders brug af immaterielle rettigheder (IPR)


Patent- og Varemærkestyrelsen står bag en ny analyse, der viser:

  • 12 pct. af iværksættere og små virksomheder benytter sig af IPR

  • 36 pct. har slet ikke kendskab IPR

  • 28 pct. har lavt kendskab til IPR

  • 57 pct. af de virksomheder med rettigheder bruger IPR til at undgå kopiering

Analysen bygger på en bred spørgeskemaundersøgelse blandt iværksættere og små virksomheder i Danmark med op til 46 ansatte. 2.566 virksomheder har besvaret spørgeskemaundersøgelsen.

Se sammenfatning af analysen her  

Fakta: Sådan fungerer deepfake-teknologien

Deepfakes er manipulation af lyd og video ved hjælp af kunstig intelligens. Ved at manipulere allerede eksisterende video og lyd kan man med deepfakes skabe situationer, der aldrig har fundet sted. Deepfake-teknologien bruger typisk ansigtsgenkendelse og genskaber folks stemme og ansigt ved at indsamle allerede eksisterende fotos og lydoptagelser.

Softwaren bag deepfakes kan gennem mange små trin tegne et falsk billede fx af en person. Den bruger maskinlæring og kunstig intelligens til at bestemme, hvordan bestemte funktioner af en person ser ud som fx øjne, næse, kinder, hage, fordybninger, vipper, rynker, hudfarve mv. Når det er lært, kan softwaren tegne et nyt billede af personen med alle ansigtsegenskaberne og applikere dette billede på en anden person.

Kilde: Copenhagen Visual Effects

 

 

Via Ritzau

Niklas Landin på målet
Iværksætteri

Danske håndboldstjerner bag

ny online-platform

Fire mennesker kigger ind i kameraet og smiler
Iværksætteri

Løvens hule:

Sportspigen og nørden 

sikrede sig Mia og Jespers velsignelse

To mænd i Aarhus midtby
Iværksætteri

Ny fordelsklub booster

corona-ramte forretninger

Mand i skjorteærmer foran kontor
Iværksætteri

Eksplosion i iværksætteri i anden halvdel af 2020

Et smilende par med grøntsager i favnen
Iværksætteri

Fresh.Land laver disruption i markedet

– på en smagfuld måde

En smilende kvinde som ser på en mand med fuldskæg
Iværksætteri

Sådan er profilen på en iværksætter

en grinende Jeff Bezoz
Iværksætteri

10 rigeste

iværksættere

En unge person begraver sit hoved i sine hænder
Iværksætteri

Iværksætterprojekt letter

social isolation

En flok yngre mannekser samlet
Iværksætteri

Robotter, SEO og bedre webshops

Fire unge mennesker på en strand
Iværksætteri

Ny app belønner

brugerne for deres pauser

To mænd sidder med ryggen til i to store lænestole og kigger ind i kameraet
Iværksætteri

Ny spiludvikler lander

millionkontrakt i USA

Billede af en fake Mia Wagner
Iværksætteri

Mia Wagner kopieret

i ny kampagne

Nogle computere og folk med videokameraer i baggrunden i en sal med folk
Iværksætteri

Lys midt i aflysningerne:

Iværksætter fik den rette kontakt

gennem et online event

En flok almindelige mennesker i træningstøj i en gymnastiksal med spejl for enden
Iværksætteri

To danske tiltag er

i finalen til

European #BeActive Awards

Smilende rødhåret kvinde i rød jakke
Iværksætteri

Lagertha vil sætte turbo på iværksætteri

blandt danske kvinder

Tvillinger i jakkesæt præsenterer deres ure på en planche i et studie
Iværksætteri

Løvens Hule-succes

indtager Norge

To smilende mænd ved et bord
Iværksætteri

Iværksætteri får langt

bedre betingelser med

en professionel bestyrelse

Amazon.com skilt
Iværksætteri

Ekspert i e-handel:

Frygten for Amazon er et selvmål

to brødre foran firmaskilt
Iværksætteri

Brødre efter 10 år

med webshop:

Det har vi lært 

to mænd i sort tøj med firmalogo står i skov
Iværksætteri

Professionelle fodboldspillere

sparker gang i

iværksætter-drøm  

Tre unge mænd står op af en væg, hvor der står Inkubatoren
Iværksætteri

Unge iværksættere

vil give de små lokale

håndværkere mere arbejde

Ung mand sidder bag computer og smiler
Iværksætteri

Iværksætteri-studerende: 

Corona stoppede mine 

rutiner - heldigvis

En baby sover med en blå dims ved siden af sig
Iværksætteri

Babyalarm 2.0

Tre fyre i solen foran en bygning i Kødbyen på Vesterbro
Iværksætteri

De tager kampen op 

mod engangsemballagen

en mand med briller bag en stor skærm
Iværksætteri

Han vil digitalisere

køkkenbranchen

Et køkken i et hotel
Iværksætteri

Her er hotelbranchens

"Netflix"

En tennisspiller giver en baghånd på banen
Iværksætteri

IT-iværksætter giver

tennishåb wildcard

En smilende mand foran en vinmark i Frankrig.
Iværksætteri

Ny vinplatform

presser 100 år

gammel industri

Fem unge folk holder en mand i en guldstol
Iværksætteri

Plant Jammer vil lære

danskerne at spise

PLANTEMAD

En hvis reklamebil fra Toyota
Iværksætteri

KINTO er landet

- nyt leje- og delebilkoncept

En mand i jakkesæt med blå skjorte
Iværksætteri

MapsPeople er på 

verdenskortet

En mand sidder med et Swiipe logo bagved
Iværksætteri

SWIIPE

Nyt betalingssystem

vil revolutionere

online-betalingen

To smukke smilende kvinder - en brunette og en rødhåret.
Iværksætteri

De satsede alt

for skabe et

mødre-fælleskab

De ansatte i Resights
Iværksætteri

Eksamensprojekt

blev levevej for to

unge iværksættere

fire personer sidder med computere ved et bord
Iværksætteri

Trods corona: Flere

starter ny virksomhed

En mand tjekker ind på hotel via mobilen
Iværksætteri

AeroGuest:

Dansk virksomhed

revolutionerer

hotel-indtjekning

En glad mand på en cykel
Iværksætteri

Bæredygtig startup:

Danskerne vil dele cykler

under Coronakrisen

En gade i København med en unge, der kigger ud af et vindue
Iværksætteri

GoRoom - det nye

Airbnb?

En smilende ung mand i skjorte ved en badebro.
Iværksætteri

Livstruende sygdom

satte gang i start-up

Smilende kvinde i hvid skjorte
Iværksætteri

Dansk start-up

kreerer ny social

PODCAST

Smilende mand i åbenstående skjorte
Iværksætteri

Ekspert til modebutikker

og iværksættere:

Gå online nu

Kronprinsen står med kvinder og mænd på scenen.
Iværksætteri

Kronprinsen hædrede dansk 

røntgen-firma

To musikere foran publikummer på en tagtop
Iværksætteri

Musik-startup giver

artister nye muligheder

Barista laver kunst i kaffe
Iværksætteri

Gør op med dyre cafe-priser:

Iværksættere vil sælge

kaffe på abonnement

Blond kvinde i sort tøj med en mikrofon i hånden
Iværksætteri

Start-up

KATASTROFER

Grundlæggeren af YouBed Matias Sörensen sidder på en seng og smiler
Iværksætteri

Seng kan revolutionere

global hotelbranche

Billede af tre unge mænd i et butikslokale
Iværksætteri

Løvens Hule-succes flytter

ind i ny kæmpe butik

En smilende blond mand i dynevest
Iværksætteri

Blev hjemløs, ville lave en bar,

men startede så Facebook-bureau

De to investorer i tv-programmet "Løvens Hule" Jan Lehmann og Christian Arnstedt sammen med ALbert Kirk Iversen fra virksomheden RaskRask
Iværksætteri

Løvens Hule-virksomhed

måtte aflyse bookinger

for 650.000 kroner

En pande med and og en mand, som står med en madpincet foran
Iværksætteri

Kulinarisk nyt initiativ:

Madklub for hverdagskokke

Ældre mand i arbejdstøj ved en stor maskine
Iværksætteri

Ældre iværksættere boomer

– desværre er der færre yngre

Portrætbillede af en smilende Sofie Linde
Iværksætterdebat

Tager kvinder i virkeligheden

bare en for holdet -

eller er vi dårligere forhandlere?

Billede af Mia Wagner i sort kjole
Iværksætteri

Velkommen til

Danmarks nye

iværksætter-avis

Billede af Martin Thorborg i blå skjorte på en stol
Iværksætterdebat

Martin Thorborg:

Vær en synlig og ærlig leder

En blond kvinde klædt i hvidt ved siden af en mand med mørke bukser og hvid skjorte
Iværksætteri

Stinto opruster med stort

profilnavn som ny CEO

To mænd står på en gågade med et skilt, hvor der står Pop Up Spaces på
Iværksætteri

De tager kampen op mod

butiks-spøgelset

Et barn leger med nogle træfigurer
Iværksætteri

Iværksættere vil sælge

trædyr til hele verden

En mørkhåret kvinde i en knaldrød kjole, som sidder ved et elegant skrivebord
Iværksætteri

Blev gældfri på finanskrise

- nu driver hun aktie-skole

En mand med hjelm og reb og liner på toppen af et højhus.
Iværksætteri

En helt

TOVLIG succes

Billede af Brian Mikkelsen i Børssalen i en blå habit
Iværksætterdebat

Brian Mikkelsen:

Iværksættere er vor tids

rockstjerner

Et billede af et bord med sild, snaps, kartofler og hele julefrokost-udtrækket
Iværksætteri

Julefrokosten er reddet

En kvindelig studerende i et universitetsbibliotek
Iværksætteri

Iværksættere blandt kvindelige

studerende savner rollemodeller

En mand i blå poloshirt står på en etage fyldt med rør fra gulv til loft
Iværksætteri

Succes-firma vil

hjælpe og støtte

nye vækstvirksomheder