Offentlige it-løsninger drukner i bureaukrati

Hverken køber og sælger vinder, når der forhandles offentlige it-løsninger, lyder klagen fra fire organisationer.
Alle taber, når det offentlige skal finde udbydere til it-løsninger, lyder kritikken.
Alle taber, når det offentlige skal finde udbydere til it-løsninger, lyder kritikken. Foto: Colourbox

Når det offentlige skal have nye it-løsninger, er der så meget papirarbejde forbundet med det, at it-løsninger når at blive forældede og for dyre.

De nuværende EU-regler kræver nemlig, at kommunerne på forhånd udarbejder et mindre bjerg af papir om alle detaljerne for den ønskede it-løsning, før de kan sætte sig ned og tale med en it-leverandør om deres behov.

For leverandørerne giver det ligeledes en hovedpine at skulle gennemgå papirbunken - og følge listen af detaljerede småregler.

"Udbudsreglerne i dag er så komplicerede, at man har nogle utroligt store transaktionsomkostninger. Nogle gange er de så store, at de overstiger udbudssummen. Det er jo vanvittigt," siger Morten Bangsgaard, direktør for IT-branchen til Newspaq.

Gennemlæsningen af udbud og klargøring af tilbud koster samtidig så mange penge og ressourcer, at de små og mellemstore firmaer mister chancen for at byde ind, lyder kritikken fra fire organisationer. Dertil kommer, at it-løsningerne når at blive forældede i processen.

Derfor er Kommunernes Landsforening (KL), IT-Branchen, Dansk IT og KITA (Kommunale IT-Ansvarlige) nu gået sammen om en fælles klage til it-ordførerne på Christiansborg.

It-ordfører for Socialdemokraterne Trine Bramsen hilser opråbet velkommen.

"Jeg er selv tidligere konsulent, så jeg har besvaret adskillige udbud. Og der er slet ikke tvivl om, at vi skal have revideret vores udbudsregler. Det er på høje tid," siger hun til Newspaq.

Både hun og it-ordførerkollegaen Annette Vilhelmsen fra regeringspartneren SF ser Danmarks formandskab i EU som en mulighed for at gøre op med det bureaukratiske mareridt.

Netop udbudsdirektivet, som regelsættet hedder, skal til forhandling i EU den 20. februar. Og Trine Bramsen er optimistisk.

"Der er ret stor enighed på tværs af landene. Det er ti år siden, de her regler blev lavet. Udviklingen har overhalet regelsættet," siger it-ordføreren.

KL påpeger desuden, at man for eksempel i England tolker EU-reglerne mindre firkantet.

Trine Bramsen erkender, at der er et problem med udbudsvejledningerne.

"Det handler også om den strenge danske tolkning af EU-direktivet, og det er der ikke tvivl om, at den skal vi have blødt op," siger den socialdemokratiske it-ordfører.

Det offentlige bruger årligt 14 milliarder kroner på it fra private leverandører.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.