Det er ord som ydmygende, respektløst og deprimerende, der kommer over lærer Anne Jensens læber, når hun fortæller om den voksende konflikt om lærerne arbejdstid.
En konflikt, der i begyndte helt tilbage i december, da regeringen præsenterede en plan om at gøre folkeskolen til en heldagsskole. Reformen kan kun løbe rundt økonomisk, hvis lærerne underviser mere.
Nu, tre måneder senere, har den trukket spor helt ind i 37-årige Anne Jensen privatliv.
Om fredagen har hun skemafri, fordi hun er frikøbt til andre opgaver. Hun er næsten altid på skolen alligevel for at forberede undervisning, men om formiddagen har hun en fast lægetid. Bagefter plejer hun at handle i supermarkedet ved siden af.
”Det har jeg ikke længere lyst til. Jeg har ikke lyst til at møde forældre til børnene eller bare blive set af nogen, der ved, jeg er lærer. Det er så deprimerende. Hvis man ser en malermester, der køber ind om formiddagen, tror du da ikke, at han bare går og feder den," siger hun
Anne: Den debat var ikke stueren
"Det bliver sådan noget med, at man begynder at tale højere, når man fortæller, at man har lavet elevplaner i efterårsferien Sådan har jeg ikke haft det før,” siger hun.
Hun synes, tonen om lærernes arbejdstid har været meget ubehagelig helt fra begyndelsen.
”Den debat der forgik fra reformen blev fremlagt var simpelthen ikke stueren. Jeg kan huske, jeg så en artikel med en overskift, der hed noget i retning at, ’Det eneste der kalder på lærerne er en 23 timers arbejdsuge’,” siger hun.
Verdens bedste arbejde
Hun synes, hun har verdens bedste arbejde, men det er er fuldtidsjob - et krævende fuldtidsjob, fordi man engagerer sig i det personligt.
”Jeg tror godt, vi kan gøre det anderledes og have flere timer med børnene, men så må vi tale om, hvad vi så skal gøre mindre af. For det er et fuldtidsjob allerede,” siger hun.
Anne Jensen er lærer i syvende klasse i Slangerup på Byvangskolen. Hun underviser fjerde klasse i dansk og er klasselærer og underviser i engelsk, historie, kristendom og idræt, og dansk som 2. sprog.
Skal aflevere nøglerne til skolen
Hun ved faktisk ikke, hvad forældrene tænker om hendes arbejdstid. For hun har ikke haft lyst til at tale med dem om det. Hun vil gerne holde det hver for sig og være professionel i forholdet til børn og forældre.
Natten til onsdag brød forhandlingerne mellem Lærernes Centralorganisation og Kommunernes Landsforening sammen. Lærernes arbejdsgivere i kommunerne mener, de står for langt fra hinanden.
Nu bærer det i retning af, at kommunerne kommer til at lockoute lærerne i løbet foråret. Det vil sige, at de ikke kan komme på skolerne og udføre deres arbejde, før der er indgået en ny arbejdstidsaftale.
"Jeg tænkte, århr nej, det er så forfærdeligt. Ikke at det var overraskende. Det virker, som om KL har planlagt det længe,” siger hun.
Dybt nedværdigende at aflevere nøglerne
Hun mener ingen lærere har troet på, at Kommunernes Landsforening reelt ville forhandle om nogen af de løsninger, lærerne er kommet med.
"Det er uhyggeligt deprimerende, at de kan behandle os sådan. Tænk at ens arbejdsgiver ikke engang vil tale med en. Hvis vi bliver lockoutet, bliver vi bedt om aflevere nøgler og smidt af skolens intranet. Det er dybt nedværdigende, fordi de slet ikke har villet tale med os eller lytte til os. Vi får heller ikke løn. Vi vil gerne arbejde. Jeg kan slet ikke forstå det," siger hun.
Hun undrer sig over måden, det bliver gjort, når man hele tiden har meldt ud, at det vigtigste i en skolereform er lærerne
”Og så bagefter tromler man os. Når man tromler noget, bliver det fladt. Hvordan kan man tro at 50.000 flade lærere skal kunne løfte den her skolereform bagefter?”, siger hun.