- Vores vækstkurve har været rigtig god fra starten. Corona har sat ekstra skub i markedspladsen både hos vinbønderne, som i en presset tid søger nye afsætningskanaler, og hos køberne som har handlet ekstra meget online i foråret og stadig gør det, siger en glad stifter og CEO, Alexander Kidd.
Platformen, som gik live med KOBAJ.com i december 2019, har ifølge Alexander Kidd fået en ønskestart med en månedsomsætning på mere end en million kroner blot fire måneder inde i virksomhedens levetid.
Presser traditionel industri
Mens vinbønder og købere har taget godt imod KOBAJ, oplever Alexander Kidd til gengæld en dansk vinindustri, som kæmper imod og forsøger at lukke døre til vinbønderne for at forhindre, at de sælger deres vine via KOBAJ.com.
- Specielt efter, at KOBAJ er ved at vokse sig stor, mærker vi, at vores koncept presser de traditionelle danske vinhandlere. Så vi skal fortsætte med at holde fokus, observere hvordan markedet reagerer og blive ved med at udvikle konceptet. Og vi har flere nye tiltag i gang, som vil åbne markedet endnu mere for KOBAJ og vinbønderne, siger han og tilføjer, at 1.500 danskere allerede nu har købt vine direkte fra mere end 100 forskellige vinbønder på KOBAJ.com.
Bæredygtig forretning for vinbonde og køber
Fordelen ved KOBAJ er især, at den direkte handel via platformen sikrer en god pris til både vinbonde og køber, fordi alle fordyrende mellemled såsom grossister, importører og lager er skåret fra. Derfor ligger købspriserne på KOBAJ.com 20-40 % under de fysiske vinbutikker, men på grund af konceptet med direkte handel får vinbønderne alligevel en bedre pris end hos de normale salgskanaler.
Foto: Taras Zaluzhnyi/Unsplash
Fakta om KOBAJ.com
- Grundlagt ultimo 2019 af Alexander Kidd, CEO, med investering fra Louise Ertman, stifter af Letz Sushi, og Peter Durup, stifter/CEO af NETTEAM A/S
- Formidler direkte salg fra vinbønder til private, når en palle vin er solgt via kobaj.com, fragtes den fra bonden til PostNord, som distribuerer til købers hoveddør.
- Har formidlet salg af 45.000 flasker vin fra 100 vinproducenter.
- Vinbønder får ca. 85 % af købspris (normalt kun 40 pct.).
- Alle omkostninger, fragt, afgifter og transaktionsfee er inkluderet i købers pris.
- Priser er 20-40 pct. under fysisk vinhandel. Direkte levering betyder store besparelser til lager og husleje.
- Købere er med til at vælge vinudbud, næsten alle vinbønder siger ja.
- Corona-krisen har givet mange henvendelser fra vinbønder, der vil sælge via platformen til markant nedsatte priser. De vigtige vinmesser aflyst, og det lokale salg står helt stille.
- KOBAJ lanceres i Sverige senere i år.
Læs mere her