En drøm er gået i opfyldelse for en dansk spiludvikler – oven i købet er den drøm baseret på løgn og bedrag...
Løgn og bedrag er dog det, det hele handler om. Løgnen er nemlig kommet højt på dagsordenen i hele verden siden 2016, og det smitter også af på spilindustrien, hvor spil om løgn og bedrag såsom "Among Us" de sidste måneder er blevet fænomener.
Allerede i 2017 satte danske Invisible Walls sig for at blive ledende i at gamificere løgnen og gøre os bedre til spotte en løgner. Deres flagskibsprojekt, “First Class Trouble”, hvor 6 spillere skal lyve og bedrage hinanden, har allerede vundet priser og været nomineret i både Tyskland, Japan og England. Nu har amerikanske Versus Evil, stiftet af nogle industriens tunge drenge, og som tæller folk der har stået bag hits som “Fallout” og “Walking Dead”, investeret et millionbeløb i den danske virksomhed.
- En af grundene til, at denne type spil netop nu bliver en succes, er, at de fordrer en ny type socialt samspil, som ikke er set før. For en generation af spillere bliver det et socialt samlingspunkt i en tid med manglende sociale mødepunkter. Invisible Walls’ skyhøje ambitioner harmonerer med fremtiden, og det er grunden til, at vi har købt ind i First Class Trouble og Invisible Walls, udtaler Steve Escalante / CEO, Versus Evil.
- Vi vil gøre det samme for spil, som reality gjorde for tv
Men den nye millioninvestering kan flytte tingene hurtigere og skal blandt andet bruges til at erobre verden.
- I 1990'erne rullede "Robinson" henover skærmen og reality fangede verdens opmærksomhed. I dag bruger den unge generation mere tid på spil og YouTube end på almindeligt fjernsyn, fortæller Niels Wetterberg, CEO for Invisible Walls.
- Vi laver ikke blot spil, der er sjove at spille men sjove at se på. Dermed vil vi være med til at gøre det samme for spil som reality gjorde for TV.
“First Class Trouble” er bl.a. støttet af Spilordningen under Det Danske Filminstitut og går i soft launch i denne måned måned og forventes at blive bredt udgivet i foråret 2021.
“First Class Trouble” er et online strategispil, hvor 6 spillere skal undslippe et interstellart krydstogtskib, men hvor to af de seks spillere arbejder imod de andre. Spillet foregår i en alternativ tidslinie i 1950’erne og er stærkt inspireret af design retningen mid-century modern, der var dansk designs storhedstid. Studiet, der fra dansk side er støttet af DFI, har gennem de sidste to år kæmpet med at finde investering i udlandet og har tidligere fået en mindre investering fra England. Foto: Invisible Walls
Om Invisible Walls
Invisible Walls er et dansk spilstudie der blev etableret i efteråret 2017 af en udbrydergruppe fra filmselskabet Invesitigate North. Virksomheden er placeret i København og har idag 14 ansatte. Omdrejningspunktet for Invisible Walls er at lave spil, der er lige så sjove at se på, som de er at spille.