100 piloter og 200 kabinepersonale står til at miste deres arbejde hos flyselskabet Ryanairs irske hovedkvarter.
Det står klart, efter at Ryanairs bestyrelse onsdag har valgt at flytte 20 procent af den irske flåde til Polen. Det oplyser Ryanair i en pressemeddelelse.
Beslutningen sker midt i, at en fjerdedel af de irske piloter onsdag valgte at strejke.
Samtidig har selskabets piloter fået tilsendt en mail fra Chief Operations Officer, Peter Bellew. En mail som Avisen.dk har set.
I mailen lyder det, at Ryanair "beklager situationen dybt, men at vores ry for at være pålidelige, vores afgange og fremtidige bookinger bliver ødelagt i Dublin". Videre lyder det, at den seneste tids strejker har haft negativ indflydelse på forbrugernes tiltro til lavprisselskabet.
Aktieanalysechef og luftfartsekspert hos Sydbank, Jacob Pedersen, kalder Ryanairs beslutning 'et meget kraftfuldt signal'.
- Det handler om, hvem der har ledelsesretten. Historikken viser, at det gør ondt, når medarbejderne tager styrepinden i cockpittet. Ryanair mærker, at de står og banker på cockpittets dør, og nu låser man døren, inden de får en fod indenfor, siger Jacob Pedersen til Avisen.dk.
- Det viser med al tydelighed, hvor vigtigt det er at undgå afbrydelser. De er dyre, giver dårlige omtale, negative kundeoplevelser, og så forstyrrer de Ryanairs forretningsmodel, som går på at flyve rettidigt og have flyene meget i luften, siger Jacob Pedersen.
Han forklarer, at man allerede har givet lønstigninger til de irske piloter, hvilket har haft indflydelse på indtjeningen.
Ryanair klare i spyttet
Ryanair er i disse dage ramt af strejker. Foruden pilot-strejkerne i Irland har kabinepersonale i Belgien, Spanien og Portugal også nedlagt arbejdet, hvilket har ført til mange aflyste fly.
Derfor er timingen på dagens udmelding heller ikke helt tilfældig, påpeger Jacob Pedersen fra Sydbank.
- Ryanair gør det nu, fordi de føler sig nødsaget til at handle. De har set konsekvenserne hos deres konkurrenter, hvor medarbejdere har taget fat om styrepinden og pådraget selskaberne kæmpemæssige omkostninger ved at strejke - både retmæssigt og uretmæssigt. Det forsøger Ryanair at undgå, siger Jacob Pedersen.
De 300 berørte medarbejdere står til at miste arbejdet 28. oktober. Hvem, det bliver, vil ifølge brevet bero på "præstation under flyvningerne, produktivitet, fremmøde, og hvor mange der ønsker at flytte base".
- Man er meget eksplicit omkring, at den bedste mand får jobbet. Det, tror jeg egentlig, er den måde, de fleste driver forretning på. Ryanair er bare meget klare i spyttet. Der er lidt uro på bagsmækken lige nu, og det reagerer man lynhurtigt på. Hvis ikke medarbejderne vil arbejde på de aftalte vilkår, så gør vi bare noget andet, siger Jacob Pedersen.
Vækst i Polen
I alt vil flåden i Irland blive reduceret fra 30 til 24 fly. Resten rykker til Ryanairs polske selskab, Ryanair Sun.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Ryanair. Men i pressemeddelelsen udtaler COO, Peter Bellew, at bestyrelsens beslutning går på at sende flere fly til markeder såsom det polske, hvor selskabet oplever vækst.
- Vi er kede af reduktionerne på basen i Dublin for vinteren 2018. Men vores bestyrelse har besluttet at sende flere fly til de markeder, hvor vi oplever stærk vækst - som i Polen. Det vil resultere i færre fly og afskedigelser i de landemarkeder, hvor forretningen er blevet svækket, eller hvor fremtidige bookinger bliver ødelagt af løbende strejker blandt de irske piloter, lyder det i pressemeddelelsen fra Peter Bellew.
Nogenlunde samme forklaring har Jacob Pedersen på, at den polske base oprustes.
- Lønomkostningerne er selvfølgelig billigere, men det handler også om, at det er et område, hvor man kan ekspandere. Det nytter jo ikke at sende piloter og fly til et sted, hvor der ikke er forretning at lave. Så det nye hjemsted skal være et sted, hvor flyene kan sættes i luften med det samme, forklarer Jacob Pedersen.