Fire timer i løbet af en arbejdsdag. Så lang tid sidder DSB's lokomotivførere bag styrepinden i et tog. Resten af tiden går med at vente, blive transporteret rundt og lave småpraktiske opgaver.
Men det er temmelig uklart, hvorvidt DSB overhovedet vil være i stand til at øge lokomotivførerens effektivitet. Eller om man vil prøve på det. Det afslørede DSB's administrerende direktør, Christian Roslev, på et krisepressemøde midt i Københavns Hovedbanegård kort før onsdag middag.
"Jeg vil ikke kommentere de enkelte beregninger," siger Christian Roslev om det forhold, at hans lokomotivførere kun tilbringer det halve af tiden på skinnerne.
Han medgiver dog alligevel, at sparekniven hænger i luften og er klar til at snitte løs på alt. Deriblandt lokomotivførernes arbejdstid.
"Vi kigger på alt. Også personaleeffektiviseringer," slår Roslev fast.
Et område, hvor DSB har investeret et hav af kroner, er til konsulenter. Her lykkedes det at få jernbaneselskabsdirektøren til at svare konkret på et spørgsmål: Hvorvidt antallet af konsulenter i DSB skal reduceres.
"Ja," svarer han.
Og et andet område står også for skud. DSB skal ikke længere køre på udenlandske skinner, noget selskabet for år tilbage ellers så som den helt store guldkalv.
"Du kan se, hvordan det er gået i Sverige. Det er helt slut med, at vi skal være international operatør," erkender Christian Roslev.
Roslev har været direktør i DSB i to måneder, og han erkender nu, at opgaven overstiger det, han havde frygtet.
"Det er værre, end jeg overhovedet havde regnet med," siger han.
Det eneste konkrete, DSB's topchef ville love om økonomien i selskabet, gjorde han først efter pressemødet på tomandshånd.
"Inden året er omme, fremlægger vi budgettet for 2012, og her vil man kunne se resultatet af mange af de tiltag, vi skal til at udarbejde nu," slog Christian Roslev fast.