Coronanedlukningen har gjort det populært at handle online - og ikke mindst at drive webshops. Det har webbureauet Grafikr, der designer og udvikler online webshops for en række større og mindre brands, mærket til.
Den øgede travlhed har også kunne ses på bundlinjen. Grafikr har således for nyligt præsenteret sit hidtil største overskud i et regnskabsår med 1,1 mio. kr. på bundlinjen.
- Vi har i 2020 etableret os som brand og forbedret vores produkt, hvilket i høj grad afspejler de opgaver og kunder, vi har fået. Vores specialisering inden for webshops har givet pote, fordi vi arbejder med mennesker, der er lige så ambitiøse som os, og som ofte er på samme vækstrejse, som vi er, lyder det fra direktør Kiranan Luxmy.
- Det betyder, at vi ofte vækster i takt med, at vores kunder gør det, og så er det en kæmpe fordel, at vi med vores unikke viden fra branchen, kan være med til at undgå, at start-ups begår nogle af de fejl, som vi ofte har set blive begået, siger direktøren.
Grafikr har specialiseret sig i webshops - og har haft et godt 2020. PR
Præcis hvor mange webshops der findes i Danmark, er der ikke nogle konkrete tal på, men chefkonsulent i FDIH, Henrik Theil, har alligevel et kvalificeret bud.
- Vi vurderer, at der er over 17.000 danske webshops. Særligt det seneste år er der sket en stor stigning i antallet af nethandler, og det ved vi, fordi bl.a. flere hostingudbydere det seneste år har oplevet ekstra travlhed, siger han.
Bag Løvens Hule-cases
Et godt eksempel på Grafikrs kundetype er, at de i de seneste sæsoner har udviklet webshops for en række af de mest succesrige cases fra Løvens Hule. De hjælper bl.a. med at øge konverteringerne, så flest muligt af de mange besøgende, der kommer når programmet løber over skærmen i bedste sendetid, bliver betalende kunder.
Grafikr har hjulpet brands som Shaping New Tomorrow og Barons, men bl.a. også Eyda, Moonboon og Copenhagen Cartel fra denne sæson.
Ifølge Kantar Gallup har der i denne sæson været op mod 1.056.000 seere pr. afsnit af Løvens Hule, og det giver ekstra travlhed hos de enkelte webshops, der ofte er ukendte, inden programmet.
- Mange af de virksomheder, der deltager i Løvens Hule, er mindre webshops, som skal til at trykke på speederen, efter de har fået en investering. Vi hjælper disse virksomheder med at sørge for, at deres e-commerce fundament er holdbart, men også skalerbart, så de tekniske rammer bl.a. gør det muligt at åbne op i udlandet på kort tid, siger Erik Holflod Jeppesen, partner i Grafikr A/S.