Mere undervisning og flere timer i folkeskolen er en god idé, men kun med fokus på kvaliteten af undervisningen.
Det siger formanden for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen som reaktion på regeringens disposition til en folkeskolereform, som præsenteres i statsministerens åbningstale i Folketinget tirsdag.
Regeringen ønsker flere undervisningstimer i dansk og matematik, tættere sammenhæng mellem folkeskole og fritidsordninger samt mere bevægelse.
- Det er en rigtig god idé, at eleverne får mere undervisning, hvis der vel at mærke er fokus på kvaliteten.
- Går man bare bevidstløst efter at skrue timetallet op, har det ingen effekt. Det ved vi både fra virkeligheden og fra forskningen, siger Anders Bondo.
Han kalder det alfa og omega, at eleverne møder engagerede og dygtige lærere i skolen.
- Derfor skal vi vurdere, hvad der skal til for at sikre det, siger han og fortsætter:
- Lærerne skal være velforberedte og inde i deres stof samt eksperter i at undervise. Derudover er det godt med støttefunktioner som læsevejlederne, som har støttet op om undervisningen og dermed løftet elevernes faglige niveau. Det er med til at skabe en bedre folkeskole.
Som professor Niels Egelund fra Aarhus Universitet, DPU er Anders Bondo skeptisk overfor politikernes konstante reformiver på folkeskoleområdet.
- Stort set alt det regeringen fremfører, kan rummes indenfor den nuværende lovgivning.
- Det er langt vigtigere, at vi snakker om, hvordan vi, der har ansvaret for folkeskolen, i fællesskab bakker skolerne op i løsningen af opgaven, siger Anders Bondo Christensen.
Han håber derfor, at der ikke bliver tale om alt for rigide krav til alle skoler men plads til at indrette skolerne efter eleverne og lokale behov.
/ritzau/