Selvom råvareprisen på kaffe er raslet ned det seneste år, er forbrugerpriserne fortsat høje.
Det har skabt en ekstra indtjening for leverandør- og detailkæderne på op imod 700 millioner kroner om året, vurderer ny rapport fra Det socioøkonomiske Råd (Sopec) ifølge Politiken.
- Prisen vil finde sit eget leje på et marked med mange købere og mange sælgere. Når den ikke gør det, er der asymmetri, siger bestyrelsesformand i Sopec, Mikael Hertig, til avisen.
- Det kan være uigennemsigtighed i produktet, eller også kan det være monopol-, kartel- eller oligopoltilstande (få dominerende markedsaktører, red.). Andre forklaringer gives ikke, tilføjer han.
Priserne på kaffe steg voldsomt i Danmark i foråret 2011 som følge af, at kaffehøsten i Sydamerika i efteråret forinden var slået fejl. Hovedårsagen var frost.
På kaffebørserne skød prisen op fra 26 kroner per kilo til omkring 34 kroner. Den holdt sig på det niveau frem til sommeren 2011.
Men herefter faldt den til et stabilt niveau, der lå lavere end udgangspunktet før stigningen. Ifølge analysen matchede prisstigningerne på dagligvaremarkedet råvarepriserne allerede i maj 2011, da børsprisen lå på omkring 24 kroner kiloet.
De to detailkæder, Coop og Dansk Supermarked, afviser, at der skulle være prisaftaler i branchen:
- Prisen er ikke så underlig. Man er nødt til at kigge på afgifter, markedsændringer og dollarkurs, og de har været og er høje. Vi køber vores varer og fastsætter ud fra det, siger indkøbsdirektør i Dansk Supermarked, Michael Svendsen, til Politiken.
Han vurderer, at markedspriserne vil få endnu et nyk ned til januar, og så kan forbrugerprisen godt falde fem kroner per kilo i forhold til januar i år, lyder det.
/ritzau/