Du behøver ikke anstrenge dig på Instagram for at finde frem til profiler, der sælger falske varer, skriver Radio Loud.
Radiostatioen har fundet frem til flere Instagram-profiler, der, på trods af at det ulovligt, åbenlyst sælger kopi-tasker og sko fra mærker som iy, Gucci og Marc Jacobs.
På den ene af profilerne, som har over 5.000 følgere, står der blandt andet: "Alle vores AAA+ replica-modeller er håndproduceret i originalt læder og er i det højeste kvalitetsniveau".
Og det er direkte ulovligt, lyder det fra blandt andre Patent- og Varemærkestyrelsen.
- Hvis man i sin markedsføring gør brug af andres varemærker, så er det ulovligt, også selv om man skriver, at det er en replica-udgave, siger Barbara Suhr Jessen, der er seniorkonsulent i styrelsen, til Radio Loud.
I rækken af profiler, der står bag salg af falske varer, kan man ikke hente varerne i en fysisk butik – der skal betales via Paypal eller Mobilepay. Til de falske varer følger også falske certifikater.
Og det kunne ifølge Barbara Suhr Jessen tyde på, at der er tale om en form for organisering af salget.
- Det har vist sig, at det i et vidt omfang er organiseret kriminelle, der står bag, og de begår også andre former for alvorlig kriminalitet som handel med narkotika og våbenbesiddelse, siger hun.
Søren Sandfeld Jakobsen, der er professor i it og medieret på CBS, vurderer, at det er alt for nemt at sælge kopivarer på Instagram.
Det er nemlig producenten selv, der skal anmelde det, hvis ens varemærke bliver kopieret og solgt.
- Det betyder jo, at dem, hvis varer bliver solgt og kopieret, selv skal monitorere de sociale medier, og selv prøve at opspore, hvem der gør det, siger han.
Og Instagram skal først handle, hvis det bliver gjort opmærksom på problemet.
- De sociale medier har ikke nogen pligt til at overvåge alt det indhold, som brugerne lægger op. Men hvis de bliver gjort opmærksom på, at der ligger ulovligt indhold, og så undlader at fjerne det, så kan de holdes medvirken-ansvarlige, uddyber Søren Sandfeld Jakobsen.
Radio Loud har forgæves forsøgt at få en udtalelse fra personerne bag Instagram-profilerne.