Den digitale udvikling har transformeret den måde, vi forbruger underholdning på. Overgangen fra traditionelle medier til digitale platforme har skabt et marked, hvor streaming, online gaming, sociale medier og interaktive oplevelser er nye muligheder for at lade sig underholde. I denne artikel ser vi nærmere på, hvordan den digitale udvikling har ændret markedet for online underholdning i Danmark.
De nye digitale muligheder og platforme har været med til at redefinere, hvordan vi lader os underholde. Det er nemmere end nogensinde at tilgå underholdning via forskellige enheder, og dette er desuden uanset, om du er på farten eller derhjemme. Det er blevet langt mere fleksibelt at vælge underholdning til, når det passer ind i dagens program.
Danmark er et land, der følger med den digitale udvikling, og vi gør i høj grad brug af den til at tilgå underholdning. Markedet for online underholdning har oplevet en eksplosiv vækst, og næsten alle danskere har i dag adgang til internettet og bruger digitale enheder på daglig basis. Den teknologiske udvikling, udbredelsen af hurtige internetforbindelser og fremkomsten af streamingtjenester, sociale medier og online spil har ændret den måde, vi opfatter og forbruger medieindhold. Ifølge Digitaliseringsstyrelsen benyttede 98 % af de 15–89-årige internettet regelmæssigt i 2024, og danskernes medieforbrug er steget markant i takt med digitaliseringen. Hele 91 % anvender deres mobiltelefon til online aktiviteter.
Den digitale udvikling i et historisk perspektiv
Digitaliseringen i Danmark begyndte mest markant i slutningen af 1990’erne, hvor bredbåndsteknologi og internettet for alvor blev en del af den daglige måde at kommunikere på. Overgangen fra kabel-tv og satellitkanaler til digitale platforme er blevet grundlaget til en mere interaktiv medieoplevelse. I de første år var online underholdning primært baseret på simple hjemmesider og et begrænset udvalg af TV-kanaler. Teknologien har siden udviklet sig til avancerede streamingtjenester med høj billedkvalitet og interaktive funktioner.
Tidligere var fjernsyn og fysiske medier de dominerende kilder til underholdning, men nu vælger mange i stigende grad at se film, serier og videoer online, når det passer tidsmæssigt og til lysten og humøret. Denne transformation kommer til udtryk ved et øget antal af abonnementer på streamingtjenester, hvor både nationale og internationale aktører konkurrerer om seernes opmærksomhed.
2024 viser tydeligt, hvor langt vi er nået i den digitale udvikling i brugen af online underholdning. Online gaming blandt børn og unge viste eksempelvis en markant stigning. En undersøgelse fra marts 2024 viste, at 46 % af danske børn og unge i alderen 1-15 år spillede digitale spil dagligt eller næsten dagligt. Desuden havde 90 % af denne aldersgruppe prøvet at spille digitale spil, hvilket understreger gamingens udbredelse som en stor underholdningsform blandt især de yngre generationer.
Danskerne spiller om penge online som aldrig før
Online underholdning i form af gambling og casino spil oplevede også en betydelig vækst. I oktober 2024 nåede det samlede spilforbrug ifølge Spillemyndigheden op på 617 mio. kr., svarende til en stigning på 43 % sammenlignet med samme måned året før. Denne stigning skyldtes primært en markant vækst inden for væddemål og onlinekasinoer.
Andre tal fra Spillemyndigheden viser, at over 60 % af danskernes pengespil i dag foregår online – en udvikling, der er gået stærkt de seneste år. Tilbage i 2012 var det kun 31 % af pengespil, der foregik på nettet, men allerede i 2017 var tallet steget til 50 %.
I dag er Danmark et af de europæiske lande, hvor onlinespil fylder mest, og især onlinekasino er populært. Det er den spilform, som flest danskere bruger deres mobil eller computer til, og alene i 2023 blev der brugt 3,1 milliarder kroner på onlinekasino, hvilket svarer til 47 % af det samlede online spilforbrug.
Udviklingen af mobilteknologi og apps til underholdning
Mobilteknologien har gennemgået en bemærkelsesværdig udvikling, der har været en af de helt store faktorer, når det kommer til online underholdning. Vi benyttede de første mobiler til at skrive SMS’er og foretage opkald. I dag gør vi brug af avancerede smartphones, der fungerer som multifunktionelle underholdningsenheder.
Streaming af musik er ligeledes et område, hvor apps til mobile enheder har haft en stor indflydelse. Før i tiden var lytning til musik begrænset til fysiske medier som CD’er. Fremkomsten af apps til musik har gjort det muligt at få adgang til millioner af sange på et øjeblik direkte via digitale apps.
Spilverdenen har også tydeligt mærket den digitale udvikling. Mobilspil er en helt ny transformation af spil på spillekonsoller – og endda en slags hybrid af brætspil, hvis vi går endnu længere tilbage. Spil på mobilen gør det muligt for dig, på samme måde som at streame videoer, at blive underholdt på farten, eller når lysten melder sig.
Online spilplatforme har desuden skabt et globalt netværk, hvor danske spillere kan konkurrere og samarbejde med andre spillere over hele verden. Derudover har streaming af spil online ført til en mere integreret og naturlig del af den digitale underholdningskultur.