Der findes hele 229.000 sommerhuse i Danmark. Mange er beliggende i naturskønne områder ved kysterne, og både danske og udenlandske turister søger i stigende grad mod sommerhusene i deres ferier.
Men blot 40.000 af husene lejes ud. Og samtidig meldes der i alle årets ferieperioder om mangel på udlejningssommerhuse. Det vil Claus Pedersen fra sommerhusportalen Campaya nu gøre noget ved.
De har netop lanceret en ny platform, som er designet med mere fokus på sommerhusejerne.
- Sommerhusejerne ønsker helt naturligt at tjene mest muligt, når de lejer ud. Derfor har vi lavet en udlejningsløsning, hvor en husejer kan leje sit hus ud inklusiv rengøring for cirka det halve af, hvad der ellers er muligt på det nuværende marked, siger direktør Claus Pedersen.
Mere fleksibel og på ejernes præmisser
Ifølge Claus Pedersen mangler der i øjeblikket et tilbud til de mange sommerhusejere, som egentlig gerne vil udleje med fuld servicering, men som også gerne vil bruge deres huse selv og derfor ikke vil binde sig fast til et udlejningsbureau.
- Derfor har vi lavet en model, hvor husejerne fuldstændig selv bestemmer, hvor meget og hvornår deres sommerhus skal lejes ud. Og de kan løbende slå huset til og fra udlejning, hvis de ombestemmer sig og får lyst til en spontan tur i sommerhuset, forklarer han.
Der er sommerhuse i alle pris- og luksusklasser. Her et med de populære vildmarksbade. Foto: Privat
Claus Pedersen beskriver det nye koncept som en mellemting mellem Airbnb og traditionel sommerhusudlejning.
- Vi giver ejerne den frihed og selvbestemmelse, der findes i Airbnb, med de mange servicemuligheder, som bureauerne tilbyder", konstaterer han.
Hver fjerde sommerhusejer overvejer at leje ud
Og der kan være noget om snakken, når Campayas direktør nævner, at mange sommerhusejere egentlig gerne vil leje deres sommerhus ud. Men bare ikke kan få øje på den rette udlejningsløsning i det eksisterende marked.
Ud af 229.000 sommerhuse herhjemme udlejes blot 40.000 af dem ud. Foto: Privat
Ifølge
en undersøgelse fra Dansk Kyst- og Naturturisme siger op imod hver fjerde af de sommerhusejere, der ikke udlejer deres hus, at de måske vil udleje, hvis der er flere penge at tjene på det. Og hvis udlejningsløsningerne er mere fleksible og nemmere at kombinere med eget brug af huset.
- Hvis vi bare kan få aktiveret en lille del af de mange, der ikke udlejer i øjeblikket, vil det gøre en kæmpe forskel for turismen i yderområderne, siger Claus Pedersen.
- Hvert eneste ekstra sommerhus, der kommer til udlejning, genererer ifølge Feriehusudlejernes Brancheforening en samlet afledt værdi i lokalområdet på 300.000 kroner årligt, så det er rigtig mange penge, der er tale om.
I øjeblikket står et gennemsnitlig dansk sommerhus ifølge ovennævnte undersøgelse fra Dansk Kyst- og Naturturisme tomt hele 289 dage om året.