Sild og snaps i rigelige mængder er ikke længere de mest efterspurgte elementer til firmajulefrokosten. Eventbureauerne oplever i stedet stor efterspørgsel på arrangementer, der krydrer den klassiske julefrokost med et strejf af virksomhedsstrategi.
Mads Himmelstrup, der ejer Himmelstrupevent, ser en klar tendens til, at virksomhederne vil have mindre hjernedød druk og mere værdi for pengene. Han har specielt stor efterspørgsel på kombinerede julefrokoster og teambuilding-aktiviteter.
”Festerne skal have mere substans, så de er samtaleemne længere end til mandagen efter,” siger han.
Forfest med hjemmevideo
Derfor arrangerer Himmelstrupevent blandt andet julefrokost-prisuddelingsfester. Her starter medarbejderne allerede om eftermiddagen med at få udleveret kameraudstyr for i grupper at producere deres egen reklamefilm for virksomheden, som så bliver vist ved et stort awardshow som aftenens underholdning.
”Det er populært, både fordi det inddrager medarbejderne. Og fordi det er en langt billigere løsning end at hyre et stort band eller en komiker til at underholde,” siger Mads Himmelstrup.
Men den model er HR professor Henrik Holt Larsen fra Copenhagen Business School ikke fortaler for.
”Man blander to ting, der ikke har noget med hinanden at gøre,” siger han og mener i stedet, at julefrokosten er en fest, hvor medarbejderne skal have lov at holde fokus på de høje hæle og duften af flæskesteg.
Turen går til Brasilien
En anden variation over den klassiske julefrokost er temafesten. Men tiderne med kreppet hår og badedragt uden på spraglede gamacher er forbi. Temafesterne er blevet langt mere ekstravagante og gennemtænkte med fokus på virksomhedens værdigrundlag.
Hos Eventrepublic laver de blandt andet julefrokoster med udgangspunkt i virksomhedens strategi. Det har resulteret i en brasiliansk temafest for en international virksomhed, der stod overfor at indtage det brasilianske marked. Firmaet ville gerne forberede medarbejderne samtidig med at holde et brag af en fest.
Mads Wittrup, der ejer Eventrepublic, har faktisk ikke arrangeret en traditionel julefrokost i tre år.
Skål og velkommen
Ifølge Mads Wittrup er det ikke kun festen, der har fået mere strategisk indhold. Også chefens tale har ændret sig
”Den er blevet meget længere end skål og velkommen,” siger Mads Wittrup.
Til den brasilianske julefrokost brugte chefen sin tale til både at byde velkommen men også at introducere medarbejderne til det nye marked og den rejse, de skulle forestille at være på.
CBS professoren holder på, at man skal adskille festivitas og strategi. Han tror, at folk normalt har hovedet et helt andet sted i forbindelse med julefrokosten.
”Så kommer det ind som en hund i et spil kegler, at ’vi skal da forresten også lige tale strategi’,” siger Henrik Holt Larsen.