Af Ulla Gunge
ulgu@avisen.dk
Hvert år går menneskeliv tabt på danske sygehuse, fordi de ansatte ikke kan huske alarmnummeret til hospitalets genoplivningshold. Det viser en ny rapport fra Sundhedsstyrelsen, der er baseret på sundhedspersonalets egne indberetninger.
På de fleste sygehuse skal læger og sygeplejersker ringe på et særligt alarmnummer, når en patient får hjertestop. Men nummeret er forskelligt fra hospital til hospital. Alene blandt hospitaler i Storkøbenhavn findes syv forskellige numre.
Det skaber forvirring blandt personalet. Og derfor vil Sundhedsstyrelsen nu forbedre patientsikkerheden ved at gøre alarmnummeret ens på alle sygehuse.
»Generelt skifter sundhedspersonale ofte job. Nogle læger har ansættelse et halvt år et sted og et halvt år et andet. Når folk flytter hospital, kan det være svært at huske nummeret til hjertestop-enheden,« forklarer læge i Sundhedsstyrelsen Karin Povlsen.
Styrelsen har modtaget 102 rapporter om hjertestop eller uventet død i 2006. Ifølge Karin Povlsen handler kun få af disse sager om, at personalet ikke har vidst, hvilket nummer der skulle ringes ved hjertestop.
112 på rygraden
For sekretariatschef i Dansk Selskab for Patientsikkerhed Beth Lilja er det ikke vigtigt, nøjagtigt hvor mange der mister livet på grund af nummerforvirring.
»Selvom man ikke kender omfanget af problemet, er der ingen grund til ikke at gøre noget ved det. Vi skal have et nummer, der ligger på rygraden ¿ ligesom 112,« siger Beth Lilja, der glæder sig over, at personalets indberetninger kan forbedre patienternes sikkerhed.
Ledende overlæge på den hjertemedicinske afdeling på Århus Universitetshospital, Claus Brøckner Nielsen, har ikke selv oplevet, at sygehusets ansatte fik forkert nummer.
»Men det er klart, at det kan give problemer, hvis man kommer direkte fra et andet sted i sundhedsvæsenet. Det er da smart, hvis man kan lave en fælles kode,« siger han.