Flere frivillige rådgivere og telefonscreening i hovedstadsområdet er blandt de tiltag, Forbrugerrådet vil indføre for at komme de svulmende ventelister på gældsrådgivning til livs.
- Vi er allerede i gang med at rekruttere flere frivillige, så vi kan imødekomme det pres, vi oplever, fortæller Annette Mathiasen, der er projektleder ved Forbrugerrådets gældsrådgivning.
Danskernes store efterspørgsel på gældsrådgivning har tvunget Forbrugerrådet til at lukke for adgangen til deres ventelister i Odense og Nykøbing Falster.
Ifølge Jyllands-Posten må forgældede danskere i resten af landet vente op til et halvt år på rådgivning.
Derfor søges der nu efter flere frivillige til rådgivningen i Odense, og i København vil gældsrådgiverne forsøge sig med telefonscreening, når danskerne henvender sig for at få vejledning for at få styr på deres privatøkonomi.
- Vi håber at kunne hjælpe de bekymrede lidt på vej over telefonen, så de bliver beroligede i de måneder, hvor de må vente på personlig rådgivning, siger Annette Mathiasen.
Efter påske skal justitsminister Morten Bødskov (S) se på muligheden for at gøre det nemmere for private gældsrådgivere at lave bindende aftaler med kreditorer.
Men spørger man Annette Mathiasen, er det ikke hér, det er vigtigst for politikerne at sætte ind.
- Vi mener, at det er på høje tid, at vi indfører undervisning i privatøkonomi i folkeskolen. Børn og unge mennesker skal lære, hvad det koster at være til, og hvordan man styrer sin økonomi, før de flytter hjemmefra, vurderer hun.
For når gælden først indtræffer, er det dybt bekymrede voksne, der henvender sig til gældsrådgivningen med en økonomi, som de ofte fuldstændig har mistet overblikket over.
- Mange er bange for at miste hus og hjem. De tror, de ryger i fængsel, eller at børnene bliver taget fra dem, så det er følelsesmæssigt meget hårdt for dem, forklarer Annette Mathiasen.
/ritzau/