Man skal tage det alvorligt, når otte ud af ti folkeskoleelever mener, at deres skoledag er lidt eller alt for lang.
Det mener Mette With Hagensen, der er formand for organisationen Skole og Forældre.
- Det er bekymrende, at børn synes, at skoledagen er for lang. Vi skal have fundet ud af, hvad der er baggrunden for, at de svarer, som de gør. Det er det vigtigste lige nu, siger hun til Ritzau.
Udmeldingen kommer, efter at Politiken fredag skriver, at eleverne fælder en hård dom over folkeskolereformen, som trådte i kraft for godt to år siden.
En rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) viser, at 82 procent af eleverne oplever, at skoledagen er "lidt for lang" eller "alt for lang". Det er næsten en fordobling i forhold til 2014.
- Det store spørgsmål er, hvorfor eleverne synes, at skoledagen er for lang. Det siger rapporten ikke noget om, så det er vigtigt, at vi får spurgt eleverne. Er det indholdet i undervisningen eller længden i sig selv, siger Mette With Hagensen.
Hun ser tallene som et udtryk for, at man ikke er kommet i mål med at lave en anderledes skoledag med et nyt og spændende indhold, hvilket ellers var formålet med reformen.
Den betragtning bliver bakket op af Bupl, pædagogernes fagforening.
Netop pædagogerne fik en ny rolle med reformen, men den har de ikke kunnet udfylde, siger Bupl-formand Elisa Bergmann.
- Noget af det, vores rolle som pædagoger i folkeskolen skulle være, var at tage nogle af de gode aktiviteter fra fritidsinstitutioner over i skolen. Det er bare ikke sket ret mange steder, siger hun og tilføjer:
- Mange steder bliver pædagoger brugt helt forkert og får ikke lov til at bruge vores faglighed. Vi bliver nærmere brugt som assistenter, og så kan vi ikke gøre skolen mere sjov og spændende for børnene.
SFI-rapporten er en del af en omfattende evaluering af folkeskolereformen, som Børne- og Undervisningsministeriet har bestilt. Godt 21.000 elever fra 4., 6., 8. og 9. klassetrin fra 137 skoler har deltaget i undersøgelsen.
/ritzau/