Administration 

Førende coach med gode råd til iværksættere

Iværksætteri
En kvinde taler til en forsamling
- Din mindste bevægelse, udtryk eller handling skaber genklang hos andre. Den legendariske sommerfugle-effekt betyder, at dine handlinger kan forandre skæbner såvel som fremtid. Og det kan de mester-coaches hjælpe dig med – at få etableret en stærkt bevægende, personlig resonans, fortæller Roxana Kia. (Foto: Kim Tonning)

Roxana Kia mener, man skal fokusere på sine unikke evner til at erobre markedet og være god til at formidle det.

På Avisen.dk kan du her i Iværksættersektionen ofte møde danske start-ups, gode ideer og engagerede mennesker, der med en brændende passion har kastet alt ind i at etablere sig som iværksættere. Men hvad er det, der gør, at nogle får succes og andre ikke gør? Og hvad kan du som iværksætter selv gøre for øge dine odds for succes? 

Det har 54-årige Roxana Kia, der igennem de sidste 20 år har arbejdet som executive coach i sit firma Roxanakia.com, gode bud på. Roxana Kia stiller sjældent op til interview, men har sagt ja tak til Avisen.dk, da hun gerne vil hjælpe og inspirere landets mange iværksættere til at udvikle deres personlige gennemslagskraft i en grad, så det også kan mærkes på bundlinjen. 

Lær at formidle dit budskab autentisk

Ifølge Roxana Kia er noget af det vigtigste for nystartede iværksættere og virksomhedsledere, udover selve produktet, at kunne formidle sit budskab, bruge sit lederskab og engagement på en autentisk måde – for at kunne overbevise både medarbejdere, samarbejdspartnere, nye kunder og investorer. Men hvordan gør man lige det, hvis man ikke har erfaring med at arbejde med sin formidling? Går vejen via coaches og mentorer? Og hvorfor, i så fald? Og er det overhovedet muligt at finde kvalitet i den store mængde af coaches, der i dag findes på det marked? 

Roxana Kias primære fokus og arbejdsfelt er coaching og træning af mennesker, der har en position, så deres stemme får bred gennemslagskraft: dem der har noget væsentligt at sige og hvis ord og handlinger kan skabe reel effekt for mange.

Det er typisk topledere i større virksomheder, men kan også være andre ledere i det private og offentlige eller performere med en stærk vision, i både Danmark og internationalt. På den måde er Roxana at sammenligne med en elite-sportscoach, bare indenfor autentisk kommunikation, der skaber resonans, og bæredygtig high-performance. Hendes særlige kompetence er at se essensen i menneskers individuelle personlighed og potentiale og fremkalde de iboende ressourcer i et menneske til gavn for netop deres evne til at trænge igennem og skabe resultater. At hun ved, hvad hun taler om, vidner hendes professionelle kalender om, som er fyldt med alt fra internationale kunder over danske topledere, skuespillere, entreprenører, foredragsholdere og andre top-performere fra firmaer som bl.a. Novo Nordisk, Carlsberg, Nordea, DR, Teknologisk Institut, Dansk Designcenter, TV 2 m.fl.

Lær af sportsudøverne

- At være iværksætter kræver top-performance på en hel række områder hver dag. Fra evnen til at motivere sig selv og sit team til at trænge igennem til kunder med sin virksomheds særlige produkt, kundeløfte og vision. Derfor kan iværksættere have glæde af at sammenligne sig med og lære af elitesportsudøvere. For sportsfolk er det en selvfølge hver dag minutiøst at træne for at være 100 procent klar, når kampen fløjtes i gang. Forberedelsen handler om at vinde det ene løb. Her og nu. De træner deres eget mindset, muskler, åndedræt, nerver etc. Det er måske ikke det samme, iværksætteren har brug for at træne, men selve træningen med henblik på at kunne performe på højeste niveau, når det gælder, er helt sammenlignelig. Min erfaring er, at der særligt er en ting, som er udslagsgivende for iværksættere og ledere: Jeg kalder det ”nærværskraft”, siger hun. 

De bedste resultater opnås, når alle er nærværende

- Evnen til at bringe hele sit personlige nærvær i spil for at flytte andre mennesker i tanke, følelse og handling. At kunne være så meget til stede, at du er i fuldstændig sync med dit budskab og det du gerne vil opnå, samtidig som du er i ro, fuldt til stede og i stand til at reagere på situationen og dialogen, som den udspiller sig. Du er afspændt og alligevel helt på, du kan mærke dig selv, rummet og modtagerne. Du taler direkte til dem, så de mærker kraften af din ide eller dit projekt. I stedet for at overbevise dine kunder og dine investorer, skal du få dem til selv at forbinde sig til værdien af dit budskab, mærke det eller se det for sig... 

- Med din nærværskraft kan du få folk til at leve sig ind i det, du vil skabe, engagere sig i og tro på din idé, dine evner og din strategi for at få den ud i verden. Din evne til nærvær er den vigtigste muskel, som skal trænes, da sindets natur er at flygte ud i tanker og associationer, hvis der ikke er noget andet, mere spændende, der fanger opmærksomheden, mener hun.

- Det gælder både for den der kommunikerer og den der lytter. Den der kommunikerer, kan virke fraværende, fordi denne er optaget af hvad hun eller han skal sige og måske endda prøve at huske det, af præstationsangst og nerver, af hvad man skal gøre af sine hænder etc. Modtageren er principielt aldrig 100% til stede, men mere optaget af sine tanker, kropsfornemmelser eller følelser. Det er derfor formidlerens rolle at få alle til at være til stede, her og nu. Den stærkeste tilgang, jeg har erfaret i alle de år, jeg har arbejdet med at forløse menneskers særlige formidlingskraft, er netop denne stærke evne til at være til stede - nærværskraft. Det kræver at man kender sig selv og ved hvordan man virker på andre. Og husk at det alt sammen kan trænes.

- Lad derfor være med at falde i fælden, hvor du keder mennesker ihjel med ligegyldige PowerPoints, talepapirer, monotone oplæg osv, siger Roxana Kia bestemt og smiler. - Jeg træner formidlere, der har noget vigtig på hjertet til at være 113% tilstede – at man skruer op for sit nærvær - så der opstår en magnetisme og nogle gange endda magisk stemning i rummet mellem formidler og modtager. Dette er ægte nærværskraft, og det vil hjælpe dig med at overbevise dine omgivelser om, at du har gang i noget vigtigt, konstaterer coachen. 

- Det er egentlig værktøjer, man kan bruge i enhver situation, hvor man med sin personlighed, dedikation og vision skal trænge igennem med sit budskab, uanset om man skal holde en tale, præsentere sin ide til en bank, overbevise løverne i "Løvernes Hule" på tv eller skal gennemføre et jobinterview, siger hun. 

Opbyg ægte tillid og få stående ovationer

- Mit arbejde som executive coach er altid at lære topledere at skabe størst mulig effekt, med mindst mulig anstrengelse. Det gøres mest enkelt ved at bruge sig selv på en autentisk, troværdig og original måde. Meget af dette sker igennem ens kommunikation, men kommunikation er ikke bare, hvad vi siger. Det er først og fremmest, hvordan vi er til stede, når vi kommunikerer. Det er den direkte form for interaktion, vi har med hinanden, når vi er sammen, også nonverbalt. Derfor er din kommunikation den allermest effektive disciplin at arbejde med, siger hun.

- Vi har alle iboende kommunikative ressourcer, og det er mit arbejde at få disse frem og aktivere dem, på en simpel og brugbar måde. En leder, som er autentisk, har nemmere ved at skabe resonans, engagere andre, få andres personlige lederskab i spil og opbygge ægte tillid.

Du har kun 20 sekunder

- Man ved det jo godt fra sit eget daglige liv, men det er ikke altid, vi gør os det helt klart: Tillid er fuldstændig fundamentalt i alle relationer, i alle roller – i alt som vi vil opnå sammen, siger Roxana, og fortsætter:

- Det er tilliden der gør, at du er villig til at investere dig selv og det du har i noget, som andre siger eller gør. At fremkalde det autentiske i en leder, vil automatisk styrke dennes evne til at opbygge tillid og dermed evnen til at skabe følgeskab og handlekraft. Da du er som iværksætter er leder for din idé og din forretning, går du også forrest med at opbygge denne form for tillid...

- Selve processen, træningen, om du vil, vil altid være individuel, da vi alle er forskellige. Foruden at arbejde konkret på f.eks. sit kropssprog, stemme, udstråling og storytelling, handler det om at finde ind til det helt særlige ved netop dig/det enkelte individ - en form for ægthed - og forstærke, forfine og fremhæve det. Når man har gjort det, giver det en naturlighed – både for fortælleren og for lytteren”, siger hun. ”Og det er tusinde gange lettere at implementere og drage nytte af dette naturlige nærvær end at forsøge at tillære sig alle mulige generiske kommunikationsværktøjer, som måske ikke passer til en og i hvert fald ikke giver plads til ens egne, originale nærvær. Når man har sin egen stil på plads, kan man applicere de generiske værktøjer, fordi det vil nemt styrke det der allerede er ægte... 

- Som modtager af et budskab afgør man reelt på et splitsekund, om en person er værd at lytte til. Og man kan dermed enten vinde et rum eller tabe det på gulvet indenfor de første sekunder af et møde. Du har reelt kun 20 sekunder til enten at overraske positivt eller bekræfte den impulsive negative eller ligegyldige reaktion hos modtageren. Du skal derfor vide præcis, hvad du gør, og det er der gode metoder til.

- Og med din helt personlige stil, som er forankret i din autenticitet, kan du få stående ovationer. Stående ovationer kommer, fordi du har ramt hjertet hos modtageren og du har inspireret i sådan en grad, at de ikke kan lade være med at værdsætte det. 

Du skal føle dig sikker og stærk

- Udover den gode ide, handler det for iværksættere om at realisere ideen med et personligt lederskab, der kan engagere andre i deres gode ide og tro på de muligheder, man præsenterer.  Hvis din egen tro som iværksætter forankres i din egen autoritet og dit personlige nærvær, opstår en nærværskraft, som bliver attraktiv for andre. Denne nærværkraft skal gerne kunne flytte modtageren mentalt, emotionelt og i handling. Gode ideer kan desværre hurtigt blegne, hvis man ikke formår at lave den gode præsentation, hvad enten det er som taler, ved et salgsmøde, i netværksmøder eller i den daglige omgang med kollegaer. Når man kan levere sit budskab på en overbevisende og troværdig måde, lytter folk. Uden nærvær, har man intet budskab, andre gider lytte til. Derfor er nærværet det første, man skal skabe, når man møder andre mennesker. Og det findes der teknikker til at gøre, som man let kan lære at gøre til sine egne. Det kræver en ekspedition ind i sig selv for at finde frem til sin egen dybe motivation og stil. Det er så vigtigt, at man føler sig sikker og stærk på den scene, man skal performe på,” tilføjer hun. 

- Mange er ubevidste om, hvordan de kan bruge sig selv for at skabe den effekt. Og mange er nervøse, når de skal formidle. Ingen skal behøve have det sådan. Der ligger fantastisk energi gemt i ens nervøsitet, fordi den er et spejl af ens stærke drøm. Man skal kunne forvandle den til en klarhed og kraft i sin kommunikation, så den ikke tapper en for energi, men man får glæde af sin egen energi. Man skal bare vide hvordan...

Lær af mestrene

Ifølge Roxana Kia er det derfor ikke kun vigtigt, at man som iværksætter finder en coach, vejleder eller mentor, der tør sige sandheden til en, men også en som er præcis og dygtig til at udfordre en og få en til at vokse. 

- Ens mentor eller rådgiver skal kunne skabe det trygge rum, hvor du som iværksætter kan arbejde ærligt og sandt – og hvor du helt konkret kan integrere det, du ønsker at formidle. Vi har alle øjne, der kigger ud på verden, men vi kan ikke vende vores øjne indad og se os selv. Derfor har vi brug for øjne udefra, øjne der har et skarpt og kærligt blik, som kan få os til at vokse...

- Lær af mestrene. Dem der virkelig ser og respekterer kommunikation som et ægte håndværk. Vil man være i eliten skal man klart vejledes af en mester. Lav din research på den tiltænkte mestercoach – hør med andre i dit netværk om dennes arbejdsform og evne til at skabe resultater, hvad siger kunder om dennes forløb; føler du sig set, hørt og udfordret i mødet med vedkommende osv... 

- Så længe din ide eller dit projekt er godt og kan skabe unik værdi for andre, er det autentiske lederskab og nærværsbåret kommunikation en meget vigtig drivkraft for at gøre ideen til virkelighed. Når du først lader det unikke i dig selv, som du netop ikke skal anstrenge dig for at bringe frem, være det fremtrædende i din formidling og dit lederskab, vil du bedre kunne skabe den troværdighed der skal til for at andre skal tro på dig. Når du tror på dig, tror andre også på dig” siger Roxana Kia. 

7 syv gode råd fra Roxana Kia

1: Forbered dig på din KLARHED:

Hvad du vil opnå med mødet, pitchen eller præsentationen, som du skal til at gennemføre? Hvad skal modtageren tænke, føle og gøre efter din præsentation? Hvad er dit eneste hovedbudskab? Formuler dette som om skulle du sige det til en 6-åring, simpelt og nede på jorden – men uden at tale ned. Når du kender den effekt du vil opnå, er det lettere at lave en præcis og inspirerende præsentation. 

2: Skab ÆGTE INTERESSE:

Sørg for ikke kun at informere, men også inspirere og involvere modtageren. Tag dem på en rejse og få dem til at mærke hvad produktet kan. Sørg for at have et anslag som er opsigtsvækkende (men stadig naturligt), overraskende og en slutning som er uforglemmelig. Øv dig i, hvordan du vil erobre det rum, du går ind i, hvordan du vil starte og slutte, og hvordan du vil agere. Begynd aldrig med noget selvfølgeligt ala ”tak fordi jeg måtte komme”. Gør i stedet noget, der fra første øjeblik vækker folk. Du skal rive folk ud af deres tanker og gøre dem nysgerrige på dig som person og det, du har på hjerte.

3: Træn dig til NATURLIGHED:

Øv din præsentation igennem. Øv dig i en grad, så du ikke behøver hverken et manus eller en PowerPoint. Øv dig i dine USPer, sig dem højt, så du via dit talesprog kan mærke, det siges effektfuldt og naturligt. Brug et spejl eller optag dig selv på video, så du selv kan opleve, hvordan du opfattes. Gå væk fra skriftsprog og dyrk talesprog. 

4: Få dem til at MÆRKE dig:

Sørg for at du er nærværende med dig selv, med din ide og din relation til modtagerne.

Du skal kunne mærke dig, du skal kunne mærke dem og de skal kunne mærke dig.

Ved god forberedelse formår du at improvisere og vise dig selv som et helt menneske med følelser. Langt de fleste beslutninger tages emotionelt, og derfor er det meget vigtigt, at dine modtagere kan mærke dig som menneske. 

4: Opbyg TILLID:

Når man kan lide eller tro på et menneske, opstår en tillid. Skift dit fokus fra at tænke på, at du skal få dem til at tro på dig, til at du skal tro på dig selv. Elsk dine modtagere! Som om de var dine bedste venner. Ægte øjenkontakt har en enorm effekt. Se folk i øjnene og vær bevidst om, at skabe en ægte kontakt. 

5: Gør det LEVENDE:

Brug storytelling tekniker: Engager dine modtagere f.eks. gennem at give levende eksempler, tegn et scenarie, brug metaforer eller allegorier, brug dit kropssprog til at understøtte det du siger.

6: Vær DIG:

Find ind til din unikke stil. Det er med til at forstærke troværdigheden og inspirationskraften både for dig selv og de andre. Skriv dig bag øret, at ”i går er slut og i morgen er fremtid, der er kun nu”. I det ligger der, at du dyrker nærværet i ethvert møde med medarbejdere, kunder eller investorer.

7: Bliv SET af en mester

Find en coach eller mentor som kan hjælpe dig at udfolde dit talent og hele tiden få dig op på næste niveau i din udvikling. Husk at et par skarpe øjne udefra, kan få dig til at se dig selv på en og styrkende måde.

En sorthåret kvinde smiler
Foto: Steen Brogaard

Blå bog Roxana Kia: 

Roxana Kia er 54 år og stammer fra Iran med en svensk mor og iransk far. Hun måtte som 10-årig flygte fra Iran. Hun har siden boet i både Sverige, Argentina og Frankrig, før hun i 1997 flyttede til Danmark. Hun er uddannet skuespiller og teaterinstruktør. 

Roxana lever i dag af at performance-træne topledere, formidlere og sceneartister og ledergrupper i organisationer. Hun er ekspert i autentisk ledelse og performance-udvikling, og har over 20 års international erfaring med mærkbare udviklings- og transformationsprocesser. Hun underviser desuden topledere og spirende management talenter ved CBS Executive (Copenhagen Business School), i personligt lederskab og kommunikation. Hun er i dag også en efterspurgt keynote speaker og laver transformationsforløb for ledergrupper i virksomheder og organisationer.

 

 

 

 

 

en dreng på en mountainbike
Iværksætteri

Nye børnecykler tager danske storby-forældre med storm

3 mænd kigger på en skærm i solen
Iværksætteri

De gør din oversigt over tilbud nemmere

en smilende mand
Iværksætteri

Christian har opfundet et genialt tørrestativ

to mænd på en trappeopgang
Iværksætteri

De har kæmpe succes efter kun 4 år

fire personer stillet op til fotografering
Iværksætteri

Løver bed på

den gode historie

En massør og en klient
Iværksætteri

Løvens Hule-firma har medvind med virksomhedsmassage 

Fire mænd står op ad en bil
Iværksætteri

Bilnørder fik to løver med på vognen

fire mænd på stribe
Iværksætteri

Så du Løvens Hule:

Fik en million til genbrug

Fire personer holder forskelligt værktøj i hånden
Iværksætteri

To kvinder med én mission:
Alle kan bygge selv

En bog på et bord
Iværksætteri

Ny bog skal få flere til at springe ud som selvstændig

en pakke skifter hænder
Iværksætteri

Færrest antal nye virksomheder i ti år

6 smilende kvinder med hver sin pris
Iværksætteri

Flot pris til tre danske kvindeejede virksomheder 

Fire personer ved en mur smiler
Iværksætteri

Danske App-mestre

to smilende mænd i en park
Iværksætteri

De fik 22 millioner til at revolutionere retsvæsenet

to ved et bord med en åben laptop
Iværksætteri

Dansk iværksætteri i stor krise

en ældre mand ved en bærbar computer
Iværksætteri

Iværksættere og små virksomhedsejere er for udsatte

en flok mennesker smiler til kameraet
Iværksætteri

De hjælper firmaer med at se ind i fremtiden

En garage - meget moderne en
Iværksætteri

Skadeværksted vil hellere reparere end udskifte

en mand smiler
Iværksætteri

Jans store ambition om 10 butikker er lykkedes

Tre mennesker der smiler på en trappe
Iværksætteri

Proptech udvider med "gamle" kræfter

to unge mænd med nogle rammer
Iværksætteri

Fra afbud i Løvens Hule til millioninvestering

to kvinder ved en skærm
Iværksætteri

Kæmpe iværksættersucces er en hemmelighed

en robot med en bærbar
Iværksætteri

Iværksættere: AI vil skabe flere jobs

en ung it-tekniker
Iværksætteri

Manglen på it-specialister er alvorlig

en gul elcykel
Iværksætteri

Nimbus er tilbage

4 unge mænd smiler ved en havnefront
Iværksætteri

De digitaliserer kantinebranchen

en politiker
Iværksætteri

Stor gave til iværksættere fra regeringen og fondene

Tre grinende herrer
Iværksætteri

Molly er blevet danskernes foretrukne rabatkode app

To kvinder og en mand smiler
Iværksætteri

Løvens hule-firma konkurs

En mand foran to knaldende skelletter
Iværksætteri

Vil samle tusind iværksættere

en mørkhåret kvinde med briller
Iværksætteri

Felicia samler iværksættere i nyt kreativt hus

en smilende smuk kvinde
Iværksætteri

Fik varemærke-godkendelse i fødselsdagsgave

en kvinde med nogle røde sko
Iværksætteri

Frederikkes succes med sko inspirerer

en smilende mand ved et stort skilt
Iværksætteri

Rekordregnskab fuldender iværksættersucces

en smuk kvinde i et laboratorium
Iværksætteri

Ambitiøst biotekselskab rejser kapital til nyt fedme-studie

et par på en gul baggrund
Iværksætteri

Deres forskellige styrker firedobler bundlinjen

Tre gutter på en trappe
Iværksætteri

De vil til udlandet uden investorhjælp

To mænd giver hinanden hånd
Iværksætteri

Ny undersøgelse: Hver fjerde unge vil være selvstændig

en bil ordnes
Iværksætteri

Byens Bilpleje opkøber Steam Rex

En kvinde i en kornmark
Iværksætteri

Mette havde det svært - fandt ny terapiform og hjælper nu andre

en pc på et kontor
Iværksætteri

Deadline for nyt bogføringssystem skaber panik

To mænd i en vinkælder
Iværksætteri

Startup-vinfirmaet runder årlig omsætning på 100 mio.

To mænd med en champagne
Iværksætteri

Iværksætter indgår samarbejde med Stadil

et brætspil
Iværksætteri

Overlæge og vin-elsker laver sjovt quiz-spil

en mand pakker noget ned i en kasse
Iværksætteri

Hver tiende iværksætter dropper sommerferien

personer på et pressemøde
Iværksætteri

Aftale fjerner iværksætterskat og giver flere penge til aktiehandlere

to glade drenge
Iværksætteri

Deni og Jonathan hjælper unge ud på studieophold

en kedelig polkitiker
Iværksætteri

Regeringen vil booste iværksætteri med lempet skat og mere kapital

smilende mennesker i en fabrikshal
Iværksætteri

En duft af penge

en smilende mand
Iværksætteri

Sushi-Anders vender tilbage til den rå fisk

Boligblokke i København
Iværksætteri

Boligselskab med anderledes tilbud til husvilde studerende

fire glade personer
Iværksætteri

Løvens Hule-eventyr

er gået konkurs

Mødre med babyer
Iværksætteri

Ildsjæle fik IKEA med på god idé

Fire mænd smiler
Iværksætteri

Nye ejere skal bringe sneakerbutik tilbage på sporet

fire unge i en sofa
Iværksætteri

Studerende vil hjælpe unge med at få styr på økonomien

en smuk lyshåret kvinde
Iværksætteri

Løvens Hule-succes får underskud for første gang

tre glade folk i en butik
Iværksætteri

Grøn start-up leverer rekordregnskab

tre mænd i et værksted
Iværksætteri

Iværksættere rejser 137 mio. kroner

en mand kigger ud fra et tag
Iværksætteri

Martin Thorborg: Iværksætteriet har svære kår

et lille hus på et bjerg
Iværksætteri

De tager glamping et step videre 

en smilende yngre mand
Iværksætteri

Skærpet overvågning kan føre til millionbøder

to billeder af i alt fem unge mænd
Iværksætteri

To danske iværksættere på Forbes liste

en kvinde i et fitnesscenter
Iværksætteri

Nannas livsstil blev hendes levevej 

5 grinende folk
Iværksætteri

Investor styrker kampen mod giganterne

En materialeplads
Iværksætteri

God idé: Håndværkere slipper for papirarbejdet

en dreng foran en isbod
Iværksætteri

Iværksætter lancerer verdens første klub-is

en smilende ung mand i tshirt
Iværksætteri

Alexander vil have iværksætteri på skoleskemaet

En lukket butik
Iværksætteri

Fortidens lånepolitik knækker rygraden i dansk økonomi  

to mænd
Iværksætteri

Løvens Hule: De fik en halv million

To smiilende mænd i stole
Iværksætteri

De gør stresshåndtering mere enkel

Et par med en sort hætte i hænderne
Iværksætteri

Migræne-ramte Rebekka fik overbevist Tahir

To mænd smiler
Iværksætteri

Lasse og Lars rejste 24 mio. kroner på rekordtid

En smilende mand
Iværksætteri

Christian udfordrer ejendomsmæglerbranchen med ny boligportal

tre mænd ved nogle produkter
Iværksætteri

Løver investerer i silkeblød cement

to mænd og to kvinder
Iværksætteri

Løvens Hule: Barndomsminder for millioner

person sidder ved computer
Iværksætteri

Her er landets bedste

iværksætter-kommuner 

en smilende kvinde ved nogle støvsugere
Iværksætteri

Nicoles gode idé: Brugte støvsugere

En mand med briller
Iværksætteri

Thomas Plenborg: Så mange halter efter

Tahir Siddique og Nikolaj Nyholm, i midten sidder Victor Kubel.
Iværksætteri

"Løvens hule"

vilde med Victor

en mand i slips
Iværksætteri

DR overrasker med ny investor i Løvens hule