Det bliver farligere og farligere for de danske sømænd at sejle på verdenshavene, for pirater står jævnligt klar til at angribe skibene.
De seneste tal fra International Maritime Bureau viser, at der i løbet af årets første tre måneder er blevet rapporteret om 102 overfald eller overfaldsforsøg.
Det er hele 49 flere end den samme periode sidste år, og den udvikling bekymrer vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen.
"Det er meget urovækkende, at vi ser en fordobling af piratangrebene. Det viser efter vores opfattelse, at det internationale samfund har været for langsom til at vågne op her. Vi har selv været meget på banen og eksempelvis haft et dansk krigsskib ude, men det har taget rigtig lang tid af få de andre lande med. Og det er jo først nu, at den store politimand i form af USA er vågnet op," siger han til Nyhedsbureauet Newspaq.
Det er især de somaliske piraters aktivitet i Aden Golfen og i Det Indiske Ocean, der ligger til grund for den voldsomme stigning. De står bag flere en halvdelen af de indberettede angreb.
Det har også betydning for de danske rederier, selv om angrebene på danske skibe ifølge Jan Fritz Hansen kan tælles på en hånd.
"Det her pirateri er en kæmpe udfordring for branchen, for det gør det dyrere og vanskeligere at sejle. Især igennem Aden Bugten. Når vi sejler øst for Afrika og den vej ned, så skal vi altså ligge mange tusinde kilometer ude i vandet for at være sikre. Det er både for dyrt og for besværligt," forklarer han.
Derfor opfordrer rederiforeningens vicedirektør også verdens ledere til at tage problemet seriøst.
"Det er vigtigt at være opmærksom på, at vi ikke løser det her blot ved at have krigsskibe dernede. Vi er også nødt til at se på, hvad eksempelvis FN kan gøre på land. Hvad kan vi gøre for at give de her somaliere noget andet at leve af end at være pirater," siger Jan Fritz Hansen.
Hvert ottende angreb i Aden Bugten resulterer i en kapring af et skib.