Lær improvisation af en professionel skuespiller, start julefrokosten med et croquiskursus, eller udfold din indre kunstner under kyndig vejledning af en professionel abstrakt maler. Den tidligere økonom og internationale finansrådgiver, Naamah Bierlich, har med sin online markedsplads ARTXP udviklet et simpelt men genialt værktøj, der faciliterer kontakt direkte mellem professionelle kunstnere og kunder.
– Kunst er for alle. Man behøves ikke have nogle forudsætninger, man skal bare have lyst til at opleve. Og kunderne fortæller, at det er fedt, de kan fordybe sig, og lære af professionelle kunstnere, forklarer Naamah Bierlich.
ARTXP fungerer som en hjemmeside, hvor man kan booke kunstoplevelser indenfor alverdens kunstarter. Initiativet gik i luften i 2016, hvor dansk-israelske Naamah i starten selv arrangerede kunstevents, som folk kunne tilmelde sig. Hun bookede en lokation, en kunstner og sørgede for, at alt spillede når gæsterne kom. Men efter en forrygende start med 195 arrangerede kunstoplevelser og mere end 4500 gæster ramte Covid19 og lukkede verden ned.
– Nu er vi i gang igen, og det er overvældende, hvor stor interessen er. Det er tydeligt, vi rammer ned i en tendens indenfor oplevelser, som folk synes er helt vildt interessante, siger Naamah Bierlich.
Går efter Danmark og europæiske storbyer
Covid19-nedlukningen har Naamah Bierlich brugt til at udvikle på ARTXP som en del af Acceleraces start-up program. Accelerace investerer i og rådgiver iværksætterfirmaer tidligt i processen. Målet er i 2022 at tilbyde events i mange andre danske byer udover København og udvide konceptet til europæiske storbyer, heriblandt Amsterdam, Berlin og Lissabon.
– Jeg har rejst hele mit liv og boet på fire kontinenter, så for mig er verden lille. Jeg drømmer om at få kunstnere ind på platformen ikke kun fra Danmark men fra hele Europa og også lande som Japan, USA og Caribien, fortæller Naamah, og det er ikke urealistisk, mener investment manager i Accelerace, Sebastian Løvgreen:
– ARTXP rammer ned i denne her creator economy, hvor kunstnere skaber en direkte indtjening fra deres publikum, og kunderne har lyst til at opleve, deltage og skabe noget selv. Markedet er utrolig spændende, der er enorm efterspørgsel, og der er bestemt mulighed for at skalere på verdensplan for ARTXP, siger han og uddyber:
– Naamah er ekstrem god til at kommunikere med kunstnerne og kunderne. Hun har en forståelse af markedet, og hvad kunderne vil have, og det er essentielt indenfor creator economy og oplevelsessamfundet, hvor folk vil underholdes.
Kunst og diversitet er nøgleordene
Virksomhedens succes har betydet investeringer, og Naamah har blandt andet brugt midlerne til at ansætte sine første medarbejdere. De arbejder på højtryk på at få kunstnerne ind på platformen samt på at skabe opmærksomhed.
– Lige nu skal vi have kunstnerne fra København etableret, næste år tilføjer vi flere byer. Diversiteten i kunst er vigtig for os, så vi vil gerne have kontakt med endnu flere kunstnere, end vi allerede har, forklarer Naamah Bierlich.
– Det er en fed proces. Jeg elsker den her verden, jeg elsker at lære nyt, og jeg elsker at arbejde hårdt for sagen. Og så glæder jeg mig til at indtage Danmark og resten af verden med ARTXP, siger Naamah Bierlich.