Da de to iværksættere Frederik Kjærgaard og Silas Storgaard i sommeren 2020 stod og kunne betragte deres projekt og 24-timers virtuelle festival CovidHagen på toppen af Operaen i København, fik de en endnu større idé. De ville skabe en helt ny festival i København.
Det var planen, at sidste sommer skulle være det helt store startskud til Frederik og Silas’ festival, der fik navnet ØreSound. Men corona satte fortsat sit præg på sommerens festivaler, og derfor blev det ikke helt den planlagte fest på Tiøren. Til august er de dog under navnet AiaSound klar til at rykke et fuldt program ud og blive seriøs udfordrer til det, de kalder en “etableret branche”.
- Danmark er kendt for sine festivaler, som nærmest har en mytisk fortælling over sig. Men i den mytiske fortælling er der også opstået en bestemt forståelse af, hvad en festival er i en etableret branche. Det vil vi med Aiasound gerne udfordre, hvor vi går til markedet med en anderledes iværksætter-approach, siger Frederik Kjærgaard, medstifter af AiaSound, og uddyber:
- Det vil sige, at vi startede helt fra scratch og skridt for skridt har bygget en virksomhed op med mere end 13 fuldtidsarbejdere hele året og en masse projektansatte, der leverer en festival. Så hele iværksætterkulturen med den agilitet og sult, der hører med...
Af København til København
Med bl.a. Distortion og Copenhell er festivalsmarkedet i hovedstaden i forvejen godt fyldt op. Alligevel tør Frederik Kjærgaard godt at åbne for ambitionen om at blive det for København, som Northside er for Aarhus.
- Med en placering på Tiøren på Amager kan vi tilbyde en musikoplevelse med store stjerner få metrostop væk fra det meste af byen. Vi skal være den festival, som københavneren tager ejerskab af, og derfor er vi bygget af København til København. Det vil sige, at vi bl.a. indgår samarbejde med københavnske restauranter og virksomheder, så vi får mest muligt af hovedstads-DNA’et ind på pladsen, fortæller Frederik Kjærgaard, der samtidig understreger, hvor vigtigt klima og bæredygtighd er for virksomheden.
Foto: Mathias Bak Larsen
Spektakulært og stort bliver det for de 30.000 publikummer i løbet af dagene i august, hvor festivalen løber af stabelen. Foto: Michal Dang
- Udover et festligt miljø vil vi også skabe de bedste forudsætninger for et grønt miljø på festivalen, hvor vi går til markedet med fuld transparens, ærlighed og løbende kommunikation om vores erfaringer. Derfor kigger vi på alt fra digital flaskepant til skraldesortering til energiforbrug. Vores mål er at blive den festival i Danmark med lavest net-zero CO2 uden at gå på kompromis med oplevelsen.
Fakta om AiaSound Festival
* Fra d. 11. til d. 13. august.
* Plads til 20.000+ gæster per dag.
* Festivalen har indtil videre annonceret 17 ud af 21 artister. Bl.a. navne som Tobias Rahim, Pauline, Tiësto, Tyga, Gente De Zona, Steve Aoki og Kesi.
* Billetter til festivalen kan købes her.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.