- Vi var både nervøse og afventende – men så eksploderede det, og vi fik nærmest ingen søvn i tre uger...
Den 11. marts 2021 er det et år siden Covid-19 forårsagede nedlukning af en stor del af Danmarks erhvervsliv. På det år har mange virksomheder oplevet en nedadgående eller stagneret vækst, nogle har været nødsaget til at afskedige ansatte og andre har sågar måttet dreje nøglen om på hele forretningen.
Men Martin Bay Pedersen, der for fire år siden solgte den velkendte Fartkontrol.nu-app, kigger ikke tilbage på sådan et år. Siden 2017 har han og hans partner Lasse Rovsing Brock nemlig arbejdet på en helt ny ehandels-platform, som gør det muligt at lave sin egen webshop. En service, som i den grad skulle vise sig at blive populær i 2020.
Vækst på 800%
Før den landsdækkende nedlukning var uvisheden ellers stor. Som i enhver iværksættervirksomhed blev der kæmpet med at skabe kendskab til navnet. Og under Mette Frederiksens skelsættende pressemøde for et år siden tænkte Martin ikke videre over, hvor meget situationen kunne påvirke hans forretning.
- Jeg nåede vist at tænke, at der nok ville komme lidt mere efterspørgsel efter webshops. I den tid fik vi måske 2-3 nye kunder om ugen. Men den næste morgen gik der et opkald ind fra en ny kunde, og kort efter et mere, og i mellemtiden havde jeg misset to andre opkald...
Fra den ene dag til den anden oplevede Martin en enorm efterspørgsel efter hans webshopløsning, og i ugevis hjalp han flere nye webshops i gang på daglig basis. Faktisk oplevede iværksætteren en vækst i kundetilgangen på hele 800% i perioden omkring nedlukningen.
Mange får nemmere ved deres drøm
- Det var en mærkelig tid. Man skulle tro at vi nød den store efterspørgsel, men det var der slet ikke tid til. Det føltes som om vi ikke sov i tre uger. Alle skulle have en webshop, og vores platform ramte helt perfekt, da man kunne komme i gang meget hurtigt.
Samlet set er den fireårige iværksættervirksomhed med navnet ideal.shop vokset 150% siden Danmark lukkede ned for præcis et år siden.
Ifølge Martin har Covid-19 nedlukningen godt nok tvunget en del virksomhedsejere ud i at etablere digitale salgsløsninger. Men det er ikke den eneste forklaring på den øgede interesse for at oprette webshops. Mange af de nye kunder er hjemsendte eller ledige, der så en mulighed for at forfølge en længe ønsket webshop drøm.
- Det er klart, at mange er lokket af drømmen om at drosle ned på fuldtidsarbejdet. En webshop kunne potentielt forlænge den tid man kan tilbringe med familien eller gøre det muligt at arbejde med noget som man har interesse i, konstaterer Martin.
I ideal.shop har væksten muliggjort ansættelse af en ekstra medarbejder, og flere er på vej. Blandt kunderne finder man både mindre webshops som drives på deltid og store forretninger med millionomsætning.
Nogle af kunderne:
Peter og Victor, far og søn
Sælger specialøl og øl på abonnement.
- Vi havde i længere tid ønsket at åbne en butik med salg af specialøl og tog en beslutning om at starte op med en webshop. Det har vist sig at være en rigtig god beslutning. Vores ølklub hvor vi sender specialøl hjem til kunderne en gang om måneden blomstrer. Det er ikke sikkert det var gået lige så stærkt hvis der ikke var Corona og nedlukninger...
Mette Eg
Byeg.dkSundhedscoach fra Odense, laver blandt andet kost- og vægttabsforløb.- Jeg har faktisk oplevet en øget interesse for sundhed og fysisk velvære her under corona. Det virker som om folk har fået ekstra tid til at fokusere på sig selv. Det betyder at jeg har god succes med mine nye online forløb...
Jannie Engberg
Producerer "fast shampoo" i 7870 Roslev
- Jeg var så småt i gang før corona holdt sit indtog i Danmark. Men jeg har oplevet et stort skifte i folks købsvaner. Det er blevet meget mere populært at købe dansk efter landet lukkede ned...