Happios CEO Merethe Kragh Kiemer fik tændt drømmen om at blive selvstændig på et netværksmøde for kvindelige iværksættere, og efter at have samlet et team, blev Happio skabt i løbet af 2020 og er netop lanceret.
Sammen med Happios ejerkreds har de hentet funding til projektet fra North-East Venture, Vækstfonden og Business Angels. Virksomheden har store europæiske ambitioner.
- Som kvindelig leder opdager man dog, at uligheden på arbejdsmarkedet bliver større og større jo længere op ad stien, man når i sin karriere. Jeg var langsomt blevet træt af politiske slåskampe og ’turf protection’ i de store virksomheder, og jeg søgte derfor sparring og inspiration udefra for at finde ud af, hvordan jeg kunne bruge mit drive og min energi bedst,siger Merethe Kiemer Kragh og fortsætter:
- Noget af inspirationen fik jeg fra bl.a. min netværksgruppe ”Mandag Morgens Business kvinder”, hvor der sidder en masse dygtige karriereorienterede kvinder. De gav mig klart modet til at springe ud som iværksætter og efterfølgende skabe Happio”,
Stor succes i USA
Happio er bygget således op, at den gør det nemt for de kendte at optage og dele en personificeret, bestilt hilsen med deres fans. De kendte sætter selv prisen og kan eventuelt vælge at donere beløbet helt eller delvist til velgørenhed. I USA har firmaet Cameo stor succes med en lignende tjeneste, hvor en skuespiller som Brian Baumgartner fra NBCs sit-com "The Office" alene i 2020 tjente over en million dollars på at sende personlige hilsner på bestilling til fans. Amerikanske Cameo har i dag over 30.000 kendte profiler tilknyttet.
65 kendte med allerede
Happio har store ambitioner om at sætte sig på det europæiske marked indenfor en overskuelig fremtid. Den er netop lanceret med 65 kendte og flere kommer til dagligt. På siden finder man udover de danske stjerner, internationale navne fra bl.a. "The Office", "Game of Thrones" og "Walking Dead", og der forhandles med mange flere danske og internationale navne fra både sports- og kulturverdenen.
Ledelsen i selskabet tegnes af CEO Merethe Kragh Kiemer og bestyrelsesformand Peter Bager. Selskabet har hentet kapital til udvikling og lancering fra bl.a. Vækstfonden og North East Venture.
- Jeg er som ny selvstændig meget bevidst om, at det kun er en ganske lille procentdel af iværksættere, der er kvinder og en endnu mindre procentdel, som formår at få funding til deres idé og projekt. Men med de rette mennesker omkring mig er vi lykkedes med begge dele, og jeg glæder mig ekstremt meget til at fortsætte det hårde arbejde og se Happio vokse og blive til en god, dansk forretning, siger Merethe Kiemer Kragh.
Internationale ambitioner
- Vi har klare internationale ambitioner, og det er også derfor, vi allerede nu har internationale navne på platformen, og flere vil komme til. Vi vil være markedsførende i Europa, selvom vi først satser på Danmark, fordi vi er et dansk firma. Herhjemme er der vel 3-4.000 kendte personligheder og sportsnavne, der vil kunne tjene penge af denne vej, siger CEO Merethe Kragh Kiemer, der efter lanceringen af platformen uden reel markedsføring allerede kan konstatere, at der er mange bestillinger til de kendte på platformen.
Få en hilsen fra Lina Rafn, Szhirley eller en af de mange andre kendte på det nye site. Happio.dk
Sådan fungerer det
Happios model er kort fortalt, at man via www.happio.dk bestiller en personlig videohilsen fra den kendte, man ønsker. Kunden beskriver selv, hvad hilsnen gerne må handle om, og så får den kendte en besked om ønsket. Det er derpå 100 procent op til den kendte at producere en kort video med det ønskede indhold. Kreativiteten i hilsnerne ligger suverænt hos den kendte, mens platformen sikrer både levering indenfor syv dage og betaling til den kendte.
Lige nu kan man bestille hilsener fra blandt andre sangerinderne Szhirley og Lina Rafn, skuespilleren Julie R. Ølgaard, musikere som Waqas fra Outlandish og Bryan Rice, internetstjernerne Naja og Morten Münster samt bage-dronningen Ditte Julie og mange flere. Af internationale navne er der folk som Ewen McIntosh fra The Office, Vincent M. Ward fra tv-serien The Walking Dead m.fl. Bestillingerne er allerede begyndt at tikke ind, og happio er nu klar til at sætte turbo på markedsføringen af den nye tjeneste.
Se mere her