Det er helt i orden med flere skoletimer, bare en del af dem bliver brugt til alternative og kreative fag, som eleverne synes er sjove.
Sådan lyder meldingen fra formanden for Danske Skoleelever, Vera Rosenbech.
- Vi synes, at de overordnede tanker omkring en sammenhængende skoledag er rigtig gode, og vi synes også, der kan være en helt fin mening med at have flere timer.
- Men vi synes også, det er vigtigt, at de bliver brugt på noget, som giver mening for eleverne, siger hun.
Når Helle Thorning-Schmidt senere i dag holder sin åbningstale i Folketinget, vil hun tale om en kommende reform af folkeskolen.
Og her er der både flere undervisningstimer i dansk og matematik, længere skoledage, mere samarbejde mellem lærere og pædagoger, mere motion og mere praktisk læring på programmet.
- Hvis det er flere timer, der skal til for at sørge for, at eleverne bliver hevet op i dansk og matematik, så er det jo det, der skal til, siger Vera Rosenbech til initiativerne.
- Men vi håber, at man i reformen også vil se på, hvordan man kan bruge nogle timer på at gøre undervisningen mere spændende for eleverne. Hvordan man kan gøre undervisningen mere individuel og mere alternativ i form af andre fag, fortsætter hun.
Hun nævner dansk litteraturhistorie, mere idræt eller amerikansk fodbold som idéer til fag, eleverne skal kunne vælge.
- Vi ønsker at få skabt en skole, hvor det også er muligt at vælge nogle af de kreative og anderledes fag, som man synes er sjove. Vi synes, der skal skabes et rum for, at den alternative og kreative undervisning kommer ind i en valgfri sammenhæng, siger hun.
I forlængelse af de valgfrie fag, savner hun også, at der kommer mere fokus på elevinddragelse i undervisningen, så eleverne selv får mere indflydelse på det, de laver.