Administration 

Ekspert til modebutikker og iværksættere: Gå online nu

Iværksætteri
Smilende mand i åbenstående skjorte
Max Riis Christensen, CEO i konsulentvirksomheden MakesYouLocal kommer med gode råd til små modefirmaer og start-ups. (Foto: MakesYouLocal)

Pandemien har været katastrofal for tøjbutikker, og modeproducenterne søger alternative salgskanaler. Ekspert i e-handel guider til etablering af webshops, der går uden om engrosleddet og direkte til forbrugerne.

To års udvikling på to måneder. Så meget er e-handlen modnet i løbet af de kritiske måneder af pandemien, mener Max Riis Christensen, CEO i konsulentvirksomheden MakesYouLocal og ekspert i international e-handel.

Udviklingen skyldes, at de loyalt analoge strøgshoppere har været nødsaget til at gå online, og mange af dem er blevet så bekvemme med de digitale muligheder, at de ikke vender tilbage til butikkerne, der langsomt er åbnet igen.

– Corona har accelereret e-handlens udvikling, og vores forventning er, at vi har sprunget mellem et og tre års evolution over. Det har også påvirket b2b-virksomheders trang til at hoppe på toget. Udfordringen for dem er, at de skal betragte e-handel som en selvstændig, fuldgod del af virksomheden og ikke som før, hvor nogle øjnede den som virksomhedens stedbarn, forklarer Henrik Theil, kommunikationschef i FDIH, Foreningen for Dansk Internet Handel.

Han bakkes op af Max Riis Christensen, der oplever et øget fokus på at komme i gang med e-handel:

– Vi kan mærke en ’sense of urgency’ fra mange b2b-virksomheder, der har minimal erfaring med nethandel. Det har betydet nye kunder for os samt højere aktivitetsniveau hos de eksisterende – i alt en vækst på over 35 procent på et år. Det er typisk fashion brands, der er vant til at sælge til butikskæder, som pludselig oplever, at deres vante salgskanal er bremset op eller helt gået i stå. Lige nu vil producenterne sælge vintertøj, men butikker ligger jo stadig inde med forårs- og sommerkollektionerne.

Kommercielt projekt – ikke it

At etablere sig som e-handelsvirksomhed er en kommerciel, strategisk satsning, og ikke et projekt der tager sit udgangspunkt i it-afdelingen eller en it-leverandør. Processen skal behandles på samme måde, som hvis man skulle etablere sig på et nyt marked eller oprette en helt ny søstervirksomhed. Det er vigtigt, at virksomhedens brand præsenteres lige så stærkt i webshoppen, som det gør hos forhandlere, og at målet om at sælge varer er en essentiel del af udviklingsfasen.

Dame med masser af modeposer

Gode råd

Den nye e-handelsplatform skal præsentere brandet på en unik måde. Men der er ingen grund til at webshoppen har unikke funktioner eller unik opbygning for at nå dertil. Søg generelle råd og konkrete tips hos kolleger, der er to-tre år længere fremme end I er, og engager jer med reelle eksperter i webhandel, der kan rådgive om ikke kun it-delen, men hele forretningen, herunder vigtige elementer som lagerlogistik og kundeservice. 

Fokuser på jeres hjemmemarked

Læg alle kræfter ind på at beskytte jeres position i de lande I betragter som jeres hjemmemarkeder. En af de største faldgruber med e-handel er at tro, man kan kompensere et faldende salg med at etablere en webshop i et helt andet land, hvor brandet er ukendt. Opdyrkningen af nye markeder kræver en langsigtet investering i at udbrede kendskabet til sit brand. Derfor vil jeg altid opfordre til at begynde på hjemmemarkedet, hvor I og kunderne kender hinanden.

 

En tennisspiller giver en baghånd på banen
Iværksætteri

IT-iværksætter giver

tennishåb wildcard.

En smilende mand foran en vinmark i Frankrig.
Iværksætteri

Ny vinplatform

presser 100 år

gammel industri

Fem unge folk holder en mand i en guldstol
Iværksætteri

Plant Jammer vil lære

danskerne at spise

PLANTEMAD

En hvis reklamebil fra Toyota
Iværksætteri

KINTO er landet

- nyt leje- og delebilkoncept

En mand i jakkesæt med blå skjorte
Iværksætteri

MapsPeople er på 

verdenskortet

En mand sidder med et Swiipe logo bagved
Iværksætteri

SWIIPE

Nyt betalingssystem

vil revolutionere

online-betalingen

To smukke smilende kvinder - en brunette og en rødhåret.
Iværksætteri

De satsede alt

for skabe et

mødre-fælleskab

De ansatte i Resights
Iværksætteri

Eksamensprojekt

blev levevej for to

unge iværksættere

fire personer sidder med computere ved et bord
Iværksætteri

Trods corona: Flere

starter ny virksomhed

En mand tjekker ind på hotel via mobilen
Iværksætteri

AeroGuest:

Dansk virksomhed

revolutionerer

hotel-indtjekning

En glad mand på en cykel
Iværksætteri

Bæredygtig startup:

Danskerne vil dele cykler

under Coronakrisen

En gade i København med en unge, der kigger ud af et vindue
Iværksætteri

GoRoom - det nye

Airbnb?

En smilende ung mand i skjorte ved en badebro.
Iværksætteri

Livstruende sygdom

satte gang i start-up

Smilende kvinde i hvid skjorte
Iværksætteri

Dansk start-up

kreerer ny social

PODCAST

Smilende mand i åbenstående skjorte
Iværksætteri

Ekspert til modebutikker

og iværksættere:

Gå online nu

Kronprinsen står med kvinder og mænd på scenen.
Iværksætteri

Kronprinsen hædrede dansk 

røntgen-firma

To musikere foran publikummer på en tagtop
Iværksætteri

Musik-startup giver

artister nye muligheder

Barista laver kunst i kaffe
Iværksætteri

Gør op med dyre cafe-priser:

Iværksættere vil sælge

kaffe på abonnement

Blond kvinde i sort tøj med en mikrofon i hånden
Iværksætteri

Start-up

KATASTROFER

Grundlæggeren af YouBed Matias Sörensen sidder på en seng og smiler
Iværksætteri

Seng kan revolutionere

global hotelbranche

Billede af tre unge mænd i et butikslokale
Iværksætteri

Løvens Hule-succes flytter

ind i ny kæmpe butik

En smilende blond mand i dynevest
Iværksætteri

Blev hjemløs, ville lave en bar,

men startede så Facebook-bureau

De to investorer i tv-programmet "Løvens Hule" Jan Lehmann og Christian Arnstedt sammen med ALbert Kirk Iversen fra virksomheden RaskRask
Iværksætteri

Løvens Hule-virksomhed

måtte aflyse bookinger

for 650.000 kroner

En pande med and og en mand, som står med en madpincet foran
Iværksætteri

Kulinarisk nyt initiativ:

Madklub for hverdagskokke

Ældre mand i arbejdstøj ved en stor maskine
Iværksætteri

Ældre iværksættere boomer

– desværre er der færre yngre

Portrætbillede af en smilende Sofie Linde
Iværksætterdebat

Tager kvinder i virkeligheden

bare en for holdet -

eller er vi dårligere forhandlere?

Billede af Mia Wagner i sort kjole
Iværksætteri

Velkommen til

Danmarks nye

iværksætter-avis

Billede af Martin Thorborg i blå skjorte på en stol
Iværksætterdebat

Martin Thorborg:

Vær en synlig og ærlig leder

En blond kvinde klædt i hvidt ved siden af en mand med mørke bukser og hvid skjorte
Iværksætteri

Stinto opruster med stort

profilnavn som ny CEO

To mænd står på en gågade med et skilt, hvor der står Pop Up Spaces på
Iværksætteri

De tager kampen op mod

butiks-spøgelset

Et barn leger med nogle træfigurer
Iværksætteri

Iværksættere vil sælge

trædyr til hele verden

En mørkhåret kvinde i en knaldrød kjole, som sidder ved et elegant skrivebord
Iværksætteri

Blev gældfri på finanskrise

- nu driver hun aktie-skole

En mand med hjelm og reb og liner på toppen af et højhus.
Iværksætteri

En helt

TOVLIG succes

Billede af Brian Mikkelsen i Børssalen i en blå habit
Iværksætterdebat

Brian Mikkelsen:

Iværksættere er vor tids

rockstjerner

Et billede af et bord med sild, snaps, kartofler og hele julefrokost-udtrækket
Iværksætteri

Julefrokosten er reddet

En kvindelig studerende i et universitetsbibliotek
Iværksætteri

Iværksættere blandt kvindelige

studerende savner rollemodeller

En mand i blå poloshirt står på en etage fyldt med rør fra gulv til loft
Iværksætteri

Succes-firma vil

hjælpe og støtte

nye vækstvirksomheder