Alle andre lande i Europa har det - automatiske fartkontroller bedre kendt som stærekasser - men i Danmark tøver vi stadig.
Og den tøven koster hvert år 50-100 danskere livet. Liv som kunne være reddet, vurderer både trafikforskere, sikkerhedseksperter og Rådet for Sikker Trafik i dag over for Jyllands-Posten.
For mens andre lande på denne måde har øget trafiksikkerheden i snart 20 år, var det ikke før sidste år, at man i Danmark gennemførte et forsøg med at sætte stærekasser op 10 steder på Sjælland.
Heller ikke selv om de automatiske fartkontroller for længst har bevist sin effekt på antallet af dræbte og tilskadekomne. I Frankrig faldt antallet af trafikdræbte med 43 procent, da man for otte år siden indførte den automatiske fartkontrol på vejene.
I Danmark er man derimod stadig ved at vurdere sidste års forsøg på Sjælland. En vurdering, der var blevet lovet klar inden sommerferien, men nu er udskudt til september.
"Jeg forstår ikke, hvorfor det kan tage så lang tid. Det tyder på, at politikerne i virkeligheden slet ikke er interesserede i at indføre en ordentlig trafikkontrol," siger trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet til Jyllands-Posten.
Det langtrukne forsøg får også formanden for ITS Danmark, som arbejder for mere intelligent trafikstyring i Danmark, til at ryste på hovedet.
"Testen af stærekasser er aldeles overflødig. Effekten er veldokumenteret i udlandet, hvor der står tusindvis af stærekasser. Og erfaringerne herfra viser, at vi i Danmark vil kunne undgå 50-100 trafikdræbte om året," siger han til Jyllands-Posten.
Dermed vurderes forsøget og den nu udskudte vurdering at koste 80-160 danskere livet på vejene.