Tirsdagens chokerende terrorangreb i Bruxelles sætter igen fokus på sikkerheden i lufthavne. Ikke kun for passagererne, men også for personalet.
Det var nemlig i check in-området i Zaventem Lufthavn uden for Bruxelles, at selvmordsbombere detonerede de første to eksplosioner tirsdag morgen, som dræbte mindst 14 og sårede over 80 personer.
I Københavns Lufthavn, hvor de ansatte endnu engang har måttet opleve terrortruslen snige sig tættere på, gør angrebet derfor stort indtryk.
Brug for en direkte dialog
Hos 3F Kastrup, som organiserer lufthavnspersonale inden for blandt andet catering, brand og redning, bagage og transport, vil formand Henrik Bay-Clausen have et møde med både lufthavnen og politiet om sikkerheden for de ansatte.
- På baggrund af de her begivenheder vil vi invitere lufthavnens security og politiet i lufthavnen til at komme og fortælle vores tillidsfolk om situationen. Der er normalt mange led med chefer og så videre inde over, men det vil være fint at få en direkte dialog, så vi kan skabe en forståelse for, hvad lufthavnen gør og ikke gør.
Er det generelt din opfattelse, at sikkerheden for de ansatte i lufthavnen er tilstrækkelig høj?
- Sidst, der var en bombetrussel i lufthavnen, undrede vi os noget over, at man evakuerede alle passagererne, mens man ikke evakuerede personalet, der befandt sig bag en gipsvæg. Nu ved jeg jo ikke, om man havde lavet en beregning af sikkerhedsafstanden, og det var derfor, men det undrede os, siger Henrik Bay-Clausen.
- Men generelt forventer og formoder vi, at de myndigheder, der skal have styr på sikkerheden, også har det. Det er vi nødt til at stole på. Andet valg har vi ikke, siger han videre.
"Selvfølgelig er det noget, der berører lufthavnsfolk"
Tirsdagens angreb i Bruxelles illustrerede, at check in-området, der som regel ikke er underlagt omfattende sikkerhedstjek og scanninger, er et ømt punkt for lufthavnenes sikkerhed.
I Københavns Lufthavn er mange af de ansatte, som tjekker billetter, tager imod bagage og tjekker passagererne ind, organiseret i HK Service Hovedstaden.
Her forventer formand René Knudsen også, at Københavns Lufthavn på baggrund af begivenhederne i Bruxelles vil sætte gang i en evaluering af sikkerheden for både personale og passagerer.
- Selvfølgelig er det noget, der berører lufthavnsfolk, når det er en anden lufthavn, det går ud over. Og det er desværre heller ikke første gang, vi ser lufthavnen være et terrormål.
- Hver gang der kommer et angreb på den ene eller den anden måde, skal man altid evaluere, om der er de sikkerhedstiltag, der er brug for. Og det forventer vi da også, at man gør i Københavns Lufthavn nu. Hvis der er noget, vi kan tage ved lære af fra angrebet i Bruxelles, skal vi selvfølgelig gøre det, siger René Knudsen.
Også for sikkerhedsvagterne i lufthavnen kommer terrortruslen stadig tættere på, fortæller Ulla Thygesen, faglig sekretær i Vagt- og Sikkerhedsfunktionærernes Fagforening, VSL.
- De seneste par år er der følelsesmæsigt rykket tættere og tættere på. De ansatte derude taler om, at det ikke er et spørgsmål, om det sker her, men hvornår det sker. Det er klart, at det skaber bekymring for ens eget sikkerhed, når man er på en arbejdsplads, som er et terrormål, siger hun.
Politiet: Fagforbundene må henvende sig
Københavns Lufthavn ønsker ikke at forholde sig til 3F's ønske om et møde om sikkerheden for personalet. Og alle andre spørgsmål om sikkerheden i lufthavnen henvises til politiet.
Hos Københavns Politi har vicepolitiinspektør Henrik Møller Jacobsen følgende kommentar:
- Hvis et fagforbund har interesse i at møde politiet, må de jo henvende sig.
Politiet har dog ingen konkrete planer om at øge sikkerhedsindsatsen i lufthavnen udover den øgede patruljering og tilstedeværelse ved trafikknudepunkter, som blev sat i værk umiddelbart efter angrebet i Bruxelles tirsdag.
- Efter den alvorlige hændelse i Bruxelles har vi igen taget bestik af sikkerhedssituationen og set på, om det giver anledning til at ændre noget. På den baggrund har vi sat nogle ting i værk, og vi har ikke planer om at gøre mere på nuværende tidspunkt, siger Henrik Møller Jakobsen til Avisen.dk.